Arheologija i paleontologija

Najstariji fosil velike mačke pronađen na Tibetu

Najstariji fosil velike mačke ikad pronađen – dosad nepoznata vrsta „slična zimskom leopardu“ – je iskopana na Himalajama.

fosil

Fragmenti lubanje, novo nazvane vrste Panthera blytheae, datirani su na 4,1 i 5,95 milijuna godina starosti.

Pronalazak na Tibetu podržava hipotezu da su velike mačke evoluirale u centralnoj Aziji, ne Africi, te se proširile s tih prostora.

Pronalasci od strane paleontologa SAD-a i Kine objavljeni su u časopisu Royal Society journal Proceedings B.

Znanstvenici su putem anatomskih i DNK podataka dokazali da lubanje pripadaju izumrlim velikim mačkama, čiji se teritorij preklapao s mnogim vrstama koje poznajemo danas.

„Ove mačke su sestre živućim snježnim leopardima – imaju široko čelo i kratko lice, no malo manje tijelo,“ izjavljuje glavni autor dr. Jack Tseng sa Sveučilišta Južne Kalifornije.

„Ovaj pronalazak odgovara na mnoga pitanja koja smo imali vezano uz evoluciju i širenje velikih mačaka na planetu.“

„Biolozi su već imali postavljenu hipotezu da velike mačke potječu iz Azije, no postojala je razlika između informacija dobivenih od DNK podataka i fosilnih pronalazaka.“

Takozvane „velike mačke“ (Pantherinae) uključuju lavove, jaguare, tigrove i leoparde.

DNK dokazi sugeriraju da su se isti odvojili od svojih rođaka, Felinae – koji uključuju pume, risove te domaće mačke prije 6,37 milijuna godina.

Prijašnji najranije datiran fosil bio je star samo 3,6 milijuna godina – fragmenti zubiju pronađenih u Laetoli, Tanzaniji na nalazištu poznatom kao homini iskop koji je bio projekt Mary Leakey u 70-im godinama prošlog stoljeća.

Novi fosili iskopani su na ekspediciji 2010. godine u zabačenom Zanda Basinu jugozapadnog Tibeta od strane tima koji uključuje dr. Tsenga i njegovu suprugu Juan Liu.

Pronašli su preko 100 kostiju pohranjene u rijeku koja je erodirala iz stijene. Kosti uključuju i smrvljene, no kompletirane ostatke lubanje velike mačke.

„Bili smo jako iznenađeni kada smo pronašli fosile mačaka u tom porječju,“ dr. Tseng izjavljuje za BBC News.

„Najčešće pronalazimo antilope i nosoroge, no ovaj iskop bio je poseban. Pronašli smo mesojede – jazavce, lasice i lisice.“

Među pronađenim kostima bilo je sedam fragmenata lubanje koji pripadaju najmanje trima različitim mačkama. Pronalasci uključuju i jednu gotovo kompletnu lubanju.

Fragmenti su datirani pomoću magnetostratigrafije koja se za datiranje oslanja na promjenu Zemljinog magnetnog polja kroz povijest koja je zapisana u slojevima kamenja.

Pronalasci obuhvaćaju raspon između 4,1 i 5,95 milijuna godina starosti, s time da je lubanja koja je kompletna datirana na otprilike 4,4 milijuna godina.

„Ovo su bitni pronalasci budući da popunjavaju iznimno velike rupe unutar fosilnih zapisa“, tvrdi dr. Manabu Sakamoto s Bristolskog Sveučilišta, stručnjak po pitanju evolucije Pantherinae.

„Prezentirani pronalasci daju snažnu potporu hipotezi o Azijskom podrijetlu velikih mačaka. Daje nam bitan uvid u izgled ranih velikih mačaka te načina na koji su živjele.“

Međutim, prof. William Murphy s Teksaškog A&M Sveučilišta koji je također stručnjak po pitanju evolucijskog odnosa velikih mačaka, stavlja u pitanje je li novopronađena vrsta uistinu sestra snježnog leoparda.

„Tvrdnje autora da su lubanje slične onima u snježnih leoparda prilično su slabo podržane samo na morfološkim karakteristikama, a to morfološki utemeljeno evolucijsko drvo nije konzistentno s evolucijskim drvom utemeljenom na DNK podacima živućih mačaka“, tvrdi Murphy za BBC News.

„I dalje ostaje jednaka vjerojatnost da je ovaj fosil predak živućim velikim mačkama. Kompletniji kosturi bili bi korisni za utvrđivanje njihovih pronalazaka.“

Dr. Tseng i njegov tim planiraju se vratiti na Tibetanski iskop sljedećeg ljeta kako bi nastavili potragu za dodatnim primjercima.

1. Igor 2.