Biologija

Nakon povratka iz svemira ovi blizanci više nemaju istu DNK

Jednojajčani blizanci Mark i Scott Kelly su kapetani u američkoj mornarici. Letjeli su u Discoveryju i Endeavouru te su neko vrijeme boravili u Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS).

Nakon izvršenih testiranja, NASA je došla do neobičnog otkrića. Naime, zbog vremena provedenog u svemiru, dva brata više nisu jednojajčani blizanci s jednakim genetskim kodom.

Scott Kelly (54) je na ISS-u proveo 340 dana, a nakon njegovog povratka, znanstvenici su otkrili kako se 7% njegovih gena više ne poklapa s bratovim. Oni smatraju da je Scott sada možda biološki stariji od Marka.

Već je otprije poznato da se tijelo astronauta mijenja kako bi se što bolje prilagodilo životu u mikro gravitaciji. Međutim, većina znanstvenika je smatrala da se tijelo oporavi kada se astronauti vrate na Zemlju.

Scott se vratio 2016. i njegovom tijelu treba još vremena za oporavak. Kod njega je nastala promjena u genima koji služe za nastanak kostiju, popravak DNK i korištenje kisika.

NASA je iskoristila jedinstvenu priliku da prouči kako dulji boravak u svemiru utječe na ljudski organizam. Dok je Scott boravio na ISS-u, znanstvenici su promatrali Markovu i Scottovu DNK kako bi ih mogli poslije usporediti. Studiju su nazvali The Twins Study.

Voditelj studije dr Chris Mason je rekao: “Kada tijelo uđe u svemir, nastaje eksplozija gena. Vidjeli smo tisuće gena kako se isključuju i uključuju. To se događa čim astronaut dođe u svemir, a neke se aktivnosti nastavljaju neko vrijeme kada se vrati na Zemlju.”

Postoji i jedna dobra stvar koju su znanstvenici opazili. Scottovi telomeri (nukleotidi na krajevima kromosoma), koji se starenjem skraćuju, u svemiru su postali dulji. Kada se vratio na Zemlju, vratili su se na normalu za dva dana.

Godina dana u svemiru za Scotta je imala loš učinak. Testovi su pokazali povećanje upala koje bi mogle dovesti do bolesti te starenje organizma. Tim je pronašao i stotine genetskih mutacija i povećanje mitohondrija u krvi, što ukazuje na oštećenja u stanicama.

Ove spoznaje će znanstvenicima pomoći u otkrivanju načina na koji će razumjeti molekularne promjene i načina kako zaštititi astronaute kada krenu na svoje putovanje u svemir.