Svemir

Nano-svemirska letjelica iz NASA-e približava se brzini svjetlosti

Izvor: sciencealert.com, Foto: Breakthrough/YouTube

Nano-svemirska letjelica iz NASA-e približava se brzini svjetlosti

Tim znanstvenika, uključujući Stephena Hawkinga u travnju 2016. najavio je fantastičan novi projekt istraživanja međuzvjezdanih prostora pomoću laserski pogonjene nano-letjelice veličine poštanske marke, do najbližeg susjednog zviježđa Centaur.

Istraživanje je predstavljeno ovaj tjedan na međunarodnom Electron Devices susretu u San Franciscu.

Pod uvjetom da postigne 20 posto brzine svjetlosti StarChip svemirski brod mogao bi stići u sustav za samo 20 godina. Ali kako bi elektronika na tako maloj, ranjivoj letjelici preživjela 20 godina u vakuumu svemira?

Problem Hawkingovog Breakthrough Starshot projekta, kažu znanstvenici NASA-e i s Korejskog instituta za znanost i tehnologiju, jest radijacija.

Baš kao što negativno utječe na tijela astronauta, visoko-energetsko zračenje u svemiru također može uzrokovati ozbiljna oštećenja u sloju silicij dioksida na čipu nano-svemirske letjelice, što znači da bi komponente prestale funkcionirati mnogo prije završetka 20-godišnjeg putovanja.

Koje je rješenje? Kako ističe tim,  problema radijacije mogao bi se zaobići biranjem svemirske rute koja izloženost kozmičkom zračenju svodi na minimum.

No takva bi ruta potencijalno povećala udaljenost u odnosu na trajanje misije, a čak i minimalna količina zračenja mogla bi nanijeti ozbiljnu štetu minijaturnom svemirskom brodu.

Druga opcija bila bi dodavanje zaštite koja smanjuje štetu od kozmičkih zraka na elektroniku – ali opet, dodavanje povećava cijenu i težinu letjelice, usporilo bi misiju, baš kao što i povećanje dimenzija ne bi odgovaralo izvornim StarChip specifikacijama.

Ali postoji i treći način da cijela stvar profunkcionira, pod uvjetom da se uspije osmisliti nano-letjelica koja je u stanju automatski popraviti štetu od zračenja na putu za Alpha Centauri.

“On-chip zacjeljivanje postoji već mnogo, mnogo godina”, rekao je NASA-in znanstvenik Jin-Woo Han.

Korištenje eksperimentalnih ‘gate-all-around’ tranzistora od nano žice, razvijen od strane istraživača KIST-a, tim kaže da će biti moguće koristiti električnu energiju za grijanje čipa koji se nalazi u nano-letjelici, time iscjeljujući bilo kakvu štetu nastalu zračenjem.

Ideja je da čip unutar letjelice za vrijeme putovanja bude isključivan svakih nekoliko godina, a tad će tranzistor zagrijavanjem otkloniti nedostatke izazvane zračenjem.

Čip bi se mogao ponovno uključiti nakon popravka štete.

Istraživači tvrde kako proces zagrijavanja omogućuje povratak flash memorije do oko 10.000 puta, a DRAM memorije do 1012 puta.

Iako je rješenje u ovom trenutku hipotetsko s obzirom na aplikaciju sličnih tehnologija – a istraživanje još uvijek nije recenzirano od strane drugih znanstvenika – tim tvrdi da otkrivene tehnologije duge međuzvjezdane svemirske misije čine tehnički izvedivim.

Naravno, osiguravanje funkcionalnosti elektronike samo je jedan dio cjelokupnog projekta.

Ako bi nano-letjelica stigla netaknuta do zvijezde Alpha Centauri, morala bi preživjeti druge značajne prijetnje, poput svemirskih sudara plutajućeg plina i prašine.

Ranije ove godine, znanstveni tim započeo je niz pokusa namijenjenih procjeni rizika, te je utvrdio da takvi sudari mogu biti posebno katastrofalni – što znači da će na letjelice morati biti dodan stupanj dodatne zaštite.

Postoji još mnogo istraživanja koje treba obaviti prije nego ova nevjerojatna misija postane stvarnost. Ipak, to je u redu, jedva čekamo vidjeti što će razvoj novih tehnologija imati za ponuditi u budućnosti međuzvjezdanih putovanja.

"Stvari su mjerilo vida, a san je njihova sjena," Tin Ujević.

1. Enis Zeković

prosinac 12, 2016 kod 5:12 pm

Bravo..ako ovako nastavimo ima da napravimo Enterprise za 3 miliona godina

2. Christian Granfox

prosinac 12, 2016 kod 5:18 pm

super ,zanimljiv pokusaj

3. Damir Pascuttini

prosinac 12, 2016 kod 5:26 pm

A zemlju jos dokucili nisu…bravo za pokusaj…

4. Mario Kolar

prosinac 12, 2016 kod 5:29 pm

To su teorije od prije 30 g.
    Nasa mora opravdati svoje postojane pa svako toliko nešto objavim

prosinac 12, 2016 kod 5:33 pm

6. Ivan Martinović

prosinac 12, 2016 kod 5:41 pm

Zanimljiva ideja ali problema previše.Taj novac koji će uložiti u taj program mogao bi se napraviti puno bolji i učinkovitiji sistem 😉

prosinac 12, 2016 kod 10:28 pm

Tipa?

• Ivan Martinović

prosinac 12, 2016 kod 10:44 pm

Pa gle, zašto ne u pravljenu nove svemirske letjelice zemlja-mjesec.Sistem za naseljavanje mjeseca,marsa itd. Više ispitivanja novih motora za putovanje svemirom,nova svemirska odjela koja su lakša i bolje građena. A što se tiče problema te nano letjelice je velika radijacija i svemirski otpad.Može doći do asteroidnog pojasa i tu da se sudari sa nekim kamenom.

7. Domagoj Švagelj

prosinac 12, 2016 kod 6:03 pm

Ok je da postigne tu brzinu. Mene zanima jel može zakočit na vrijeme da bude korisna(mada znam odgovor).

• Kresimir Šokre Hudoletnjak

prosinac 12, 2016 kod 7:03 pm

tehnicki ne moze postic brzinu svijetlosti…moze doc blizu,ali samu brzinu ne…ne klasicnim pogonom 🙂 al da,treba i stati

8. Vladimir Rajko

prosinac 12, 2016 kod 6:13 pm

Tesko da do Alfe nece naletiti na zrno svemirske prasine koja ce imati efekt metka pri toj brzini a onda salji sljedecu

9. Dario Folk

prosinac 12, 2016 kod 6:18 pm

” Nano-svemirska letjelica iz NASE približava se brzini svjetlosti ” a gdje to jer sam za razliku od mnogih onaj koji čita tekstove a ne samo statuse i koliko sam shvatio (možda sam konj pa nisam) iz tog istog teksta ta letjelica još nije poletjela odnosno u fazi je izrade i konstrukcijskog riješavanja mogućih problema. Nejasno mi je da svaki portal, bio on znanstveni ili žutilo jedno piše po fejsu a drugo na portalima. Ispadate smješni s tim jer znanost prati samo onaj koga to zanima a ne ovi što lajkaju a da ne znaju uopće što piše …

• Patrola Snova

siječanj 24, 2017 kod 4:19 pm

Potpisujem, naslov nema nikakve veza s tekstom.

10. Vlado Šoja Šoić

prosinac 12, 2016 kod 6:22 pm

taj motor ugradit u golf II 😉

11. Lukica Stipetić

prosinac 12, 2016 kod 6:59 pm

Jel to uopce postoji? Vlak za Vinkovce postoji…eno ga u Zg 2 peron 2 kolosjek…a ovo!?

12. Javor Klem

prosinac 12, 2016 kod 8:06 pm

Naslov: Nano letjelica približava se brzini svjetlosti, Članak: par ljudi raspravlja o tome kak bi to izgledalo. Bravo žuti.

13. Martin Petrović