Planete i mjeseci

NASA-in rover Curiosity na Marsu prikuplja prve uzorke temeljnih stijena

NASA-in rover Curiosity je prvi put upotrijebio bušilicu koju nosi na vrhu svoje robotske ruke da bi izbušio ravnu stijenu, ispresijecanu venama, na Marsu i prikupio uzorke iz njene unutrašnjosti. Ovo je prvi put da je neki robot bušio stijenu da bi prikupio uzorke na Marsu.

Ta “friška” rupa, široka oko 1,6 cm i duboka 6,4 cm, na komadu fino granulirane sedimentne temeljne stijene, može se vidjeti na fotografijama i u nekim drugim podatcima koje je Curiosity poslao na Zemlju prošle subote. Vjeruje se da stijena sadrži dokaze o vlažnom okolišu koji je davno nestao s površine Marsa. U potrazi za tim dokazima rover će, koristeći instrumente svog laboratorija, analizirati prah te stijene koji je prikupio bušenjem.

“Ovaj najnapredniji planetarni robot koji je ikada dizajniran, sada je potpuno operativan analitički laboratorij na Marsu”, rekao je John Grunsfeld, NASA-in administrator, pridružen njenom odjelu Science Mission Directorate (Odbor za vođenje znanstvenih misija). “Ovo je najveće značajno postignuće za tim rovera Curiosity od slijetanja nebeske dizalice prošlog kolovoza, još jedan dan ponosa za Ameriku.”

Sljedećih nekoliko dana, kontrolori će upravljati roverovom rukom da bi se izveo niz koraka za obradu uzorka koji će rezultirati raspodjelom dijelova uzorka za instrumente unutar rovera.

“Upravljali smo prvim bušenjem do pune dubine i vjerujemo da smo prikupili dovoljno materijala iz te stijene da bismo mogli ispuniti naše ciljeve čišćenja opreme i izbacivanja uzorka”, rekao je Avi Okon, inženjer, stručnjak za bušilice, pri NASA-inom Laboratoriju za mlazni pogon (Jet Propulsion Laboratory), Pasadena, Kalifornija.

Prah koji je nastao za vrijeme bušenja stijene ide prema gore kroz utore na svrdlu. U sklopu svrdla nalaze se komore koje zadržavaju prah do trenutka kad ga je moguće prebaciti do mehanizama za rukovanje uzorcima u roverovoj napravi koja se zove CHIMRA (Collection and Handling for In-Situ Martian Rock Analysis).

Prije analize ovog praha, jedan njegov dio bit će upotrijebljen za brisanje tragova materijala koji se mogao nataložiti na opremi, još dok je rover bio na Zemlji, bez obzira na detaljno čišćenje koje je obavljeno prije njegovog lansiranja.

“Uzet ćemo prah koji smo prikupili i razbacati ga uokolo da bismo “izbrusili” unutarnje površine sklopa svrdla”, rekao je inženjer za sustave bušilica pri JPLu, Scott McCloskey. “Zatim ćemo iskoristiti ruku da bismo izbacili taj prah iz bušilice u lopaticu i to će nam biti prva prilika da vidimo prikupljeni uzorak.”

“Konstruiranje alata koji će djelovati silom na nepredvidive Marsove stijene zahtijevalo je ambiciozan program razvoja i testiranja”, rekao je Louis Jandura s JPL-a, glavni inženjer za sustav uzoraka rovera Curiosity. “Da bismo došli do trenutka bušenja ove rupe u stijeni na Marsu napravili smo osam bušilica i izbušili više od 1200 rupa u 20 različitih vrsta stijena na Zemlji.”

Unutar naprave za rukovanje uzorcima, prah će biti podvrgnut vibracijama, jedan ili dva puta, u situ u kojem će ostati one čestice promjera većeg od 6 tisućitih dijelova inča (150 mikrona). Malene količine prosijanog uzorka proći će kroz otvore na palubi rovera u instrument za kemijsku i mineralnu analizu (CheMin), te instrument za analizu uzoraka na Marsu (SAM). Ovi će instrumenti onda započeti dugo očekivanu detaljnu analizu.

Stijena koju je Curiosity bušio nazvana je “John Klein” u čast zamjenika voditelja projekta Marsovog znanstvenog laboratorija koji je umro 2011. godine. Bušenje i vađenje uzorka je zadnja aktivnost NASA-inog Marsovog znanstvenog laboratorija koji koristi rover Curiosity, veličine automobila, da bi istražio da li je područje unutar Marsovog kratera Gale ikada imalo okoliš povoljan za život.

JPL vodi ovaj projekt za NASA-in Science Mission Directorate (Odbor za vođenje znanstvenih misija) u Washingtonu.

Izvor: NASA