Inženjerstvo

NASA-ina radilica uspješno obavila prvi znanstveni let

NASA-ina bespilotna letjelica Global Hawk uspješno je izvršila svoju prvu znanstvenu misiju letom iznad Tihoga oceana. Riječ je o tzv. radilici (drone), odnosno zrakoplovu kojim upravlja računalo.

Global Hawk je konstruiran na način da može provesti dugo vremena u zraku na velikim visinama. NASA je tri letjelice nabavila od američke vojske koja ih koristi za izviđačke misije. Kada su nam opisali mogućnosti zrakoplova, naši znanstveni apetiti su narasli do neslućenih razmjera – kaže dr. Paul Newman, atmosferski fizičar i glavni znanstvenik na projektu. „Odmah smo shvatili da će nam ovaj zrakoplov omogućiti da istražimo stvari o kojima smo ranije mogli samo sanjati.“

Global Hawk može letjeti na visinama od 18,3 kilometra što je otprilike dvostruko više od onih na kojima lete komercijalni zrakoplovi. U zraku može provesti do 30 sati te prijeći više od 20 000 kilometara što je pola kruga oko Zemlje. „Prednosti ovoga zrakoplova su brojne – kaže dr. Ken Jucks, voditelj programa istraživanja gornjih dijelova atmosfere. „Određene pojave možemo promatrati kroz dulje razdoblje, što je jedinstveno za zrakoplov kojim se služimo za promatranje Zemlje. Global Hawk će se koristiti za mjerenje stakleničkih plinova i drugih tvari koji oštećuju ozon te druge čimbenike u gornjoj troposferi i donjoj stratosferi.

Znanstvenici žele prikupiti potrebne podatke kako bi bolje razumjeli procese koji kontroliraju vrijeme i klimu. Ovaj zrakoplov će im omogućiti da putuju u dijelove svijeta koji su prethodno bili nedostupni. „Sa Global Hawkom možete letjeti od Kalifornije do Arktika. To otvara cijeli niz novih mogućnosti. Možete odletjeti do uragana te kružiti oko njega na desetke sati. Trenutni zrakoplovi mogu samo doletjeti do uragana, napraviti kratko istraživanje i vratiti se nazad.“ – navodi dr. Newman.

Global Hawk razvila je američka vojska za zadaće izviđanja i nadzor u ratnim zonama poput Afganistana. Koristi se uglavnom u situacijama koje su preopasne za pilote. Zrakoplovi koje koristi NASA povučeni su iz vojne uporabe te su opremljeni veliki brojem uređaja za promatranje planete poput kamera visoke razlučivosti. Ovu letjelicu neki karakteriziraju i kao hibrid između zrakoplova i satelita. „Ovaj zrakopov nam omogućava da uronimo u iznimno zanimljive znanstvene fenomene“- kaže dr. Newman.

Zrakoplovom se upravlja iz kontrolne sobe na zemlji koja je gotovo identična kokpitu zrakoplova. Razlika je u tome što se umjesto upravljačke palice za upravljanje koristi računalo, tipkovnica i miš. Putanja zrakoplova prethodno je programirana, ali postoji i mogućnost mijenjanja postavki u tijeku leta kako bi se prilagodilo znanstvenome istraživanju ili vremenskim uvjetima. Global Hawkom u svakom trenutku pilotiraju barem dva pilota kojima dodatno pomažu tehničari koji šalju upute računalu koji se nalazi u zrakoplovu.

Letove zrakoplova regulira Federal Aviation Administration (FAA). „Vojska ima poseban odnos sa FAA-om te nastoji ne letjeti sa bespilotnim letjelicama unutar vlastitog zračnog prostora. Mi također gradimo vlastiti odnos sa FAA-om kako bi nam se to ipak omogućilo. Kada se dovoljno upoznamo sa zrakoplovom nadamo se da ćemo dobiti dopuštenje za letove i iznad gusto naseljenih područja.

NASA tvrdi kako je njihova kontrola nad letjelicom identična onoj koju pilot ima nad običnim zrakoplovom. Prvi znanstveni let Global Hawka odigrao se proteklog tjedna kada je zrakoplov obavio let iznad Tihog oceana krenuvši iz NASA-ine Dryden Flight Reasearch Center u Edward Air Force bazi u Kaliforniji. Let od Kalifornije do Aljaske trajao je nešto više od 14 sati. Drugi let je srušio brojne rekorde pošto je zrakoplov ostao u zraku puna 24 sata.

Znanstvenici se nadaju kako će moći obavljati barem jedan let tjedno iz baze u Drydenu te dodatne baze koja se trenutno nalazi u izgradnji. „Jako smo uzbuđeni zbog ovoga projekta. Došlo je vrijeme da se odgovori na neka od najvažnijih znanstvenih pitanja u ovome trenutku“ – izjavio je uzbuđeni dr. Jucks.

Izvor: BBC news