Astronomija

NASA-ine sonde Van Allen otkrile novi radijacijski pojas oko Zemlje

U NASA-inoj misiji Van Allen otkriven je, treći do sada nepoznati, radijacijski pojas oko Zemlje, te je razotkriveno postojanje neočekivanih struktura i procesa unutar ovog opasnog područja svemira.

van-allen-radijacija

Prethodna promatranja Van Allenovih pojasa oko Zemlje, već dugo vremena, bilježe podatke o dva različita područja “zarobljene” radijacije koja okružuje naš planet. Instrumenti za otkrivanje čestica, smješteni na sondama Van Allen koje su lansirane 30. kolovoza, brzo su otkrili znanstvenicima postojanje ovog novog, prijelaznog, radijacijskog pojasa.

Ti pojasevi, nazvani po osobi koja ih je otkrila, Jamesu Van Allenu, predstavljaju kritična područja za moderno društvo koje je ovisno o mnogim tehnologijama, povezanima sa svemirom. Van Allenovi pojasevi su podložni utjecaju solarnih oluja i svemirskih “vremenskih prilika” i mogu dramatično povećati svoj obujam (napuhati se). Kada se ovo dogodi, oni predstavljaju opasnost za komunikacijske i GPS satelite, ali i za astronaute koji bi se našli u tom području svemira.

“Fantastične nove mogućnosti i tehnološki napredak, primijenjen kod sonda Van Allen, dao je priliku znanstvenicima da vide detaljno, kao nikada do sada, kako su rasprostranjene energetski nabijene čestice u radijacijskim pojasevima, ali također, daje im uvid o uzrocima njihovih promjena, te kako ovi procesi djeluju na gornje granice Zemljine atmosfere.”, rekao je John Grunsfeld, NASA-in pridruženi administrator za znanost u Washingtonu.

Ovo otkriće prikazuje dinamičnu i promjenjivu prirodu radijacijskih pojaseva i doprinosi našem boljem shvaćanju načina na koji se ti pojasevi ponašaju u odnosu na aktivnost Sunca. Otkrića, objavljena 28. veljače u časopisu Science, rezultat su podataka prikupljenih prvom misijom u kojoj su dvije svemirske letjelice istodobno letjele kroz radijacijske pojaseve našeg planeta.

Nova promatranja u visokoj rezoluciji u kojima je korišten uređaj nazvan Relativistic Electron Proton Telescope (REPT), inače dio sklopa Energetic Particle, Composition, and Thermal Plasma Suite (ECT) koji je smješten na sondama Van Allen, otkrila su da mogu postojati tri neovisne, dugotrajne strukture pojaseva, s pojavljivanjem drugog praznog rascjepa, to jest svemirskog prostora, između njih.

“Ovo je prvi put da imamo instrumente tako visoke razlučivosti za istodobno promatranje vremena, prostora i energije u vanjskom pojasu”, rekao je Daniel Baker, vodeći autor ove studije, zadužen za uređaj REPT u Laboratoriju za atmosfersku i svemirsku fiziku (LASP) na Sveučilištu Colorado u Boulderu. “Prethodna promatranja vanjskog radijacijskog pojasa uspjela su dobiti samo prikaz tog pojasa u vidu mutnog izdvojenog elementa. Kada smo uključili REPT, samo dva dana nakon lansiranja, već se događalo snažno elektronsko ubrzanje i jasno smo vidjeli novi pojas i novi rascjep između njega i vanjskog pojasa.”

Znanstvenici su promatrali taj treći pojas četiri tjedna, prije nego li ga je snažni međuplanetarni udarni val sa Sunca izbrisao. Promatranja su obavljali znanstvenici s instituta među kojima su LASP; NASA-in Centar za svemirske letove Goddard smješten u Greenbeltu, Maryland; Nacionalni laboratorij Los Alamos iz istoimenog mjesta u New Mexicu; te Institut za proučavanje Zemlje, oceana i svemira na Sveučilištu New Hampshire u Durhamu.

Svaka sonda Van Allen nosi identičan sklop od pet instrumenata koji omogućuje znanstvenicima prikupljanje podataka o pojasevima s detaljima kakve s dosadašnjim uređajima nisu mogli dobiti. To podatci su važni za proučavanje učinka svemirskih “vremenskih prilika” na Zemlju, kao i osnovnih fizikalnih procesa koje su zamijetili oko drugih tijela, to jest oko planeta u Sunčevom sustavu i oko udaljenih galaktičkih maglica.

“Čak i 55 godina nakon njihovog otkrića, Zemljini radijacijski pojasevi su još uvijek u stanju iznenaditi nas i u njima se i dalje kriju tajne koje tek treba otkriti i objasniti.”, rekao je Nicky Fox, zamjenik projekta sonda Van Allen, inače znanstvenik sa Sveučilišta John Hopkins u Laboratoriju za primijenjenu fiziku u Laurelu, Maryland. “Mislili smo da poznajemo radijacijske pojaseve, ali to, ipak, nije točno. Napredak u tehnologiji i samom detektiranju koji je napravila NASA u ovoj misiji, već ima gotovo trenutni utjecaj na osnovnu znanost.”

Sonde Van Allen predstavljaju drugu misiju NASA-inog programa Living With a Star kojoj je cilj istraživati aspekte spojenog sustava Sunce-Zemlja, te njihov izravni učinak na život i društvo. Program se vodi iz centra Goddard, a svemirske letjelice su izrađene u Laboratoriju za primijenjenu fiziku iz kojeg se za NASA-u upravlja i samom misijom.

Izvor: NASA