Ekologija i okoliš

NASA-ini baloni proučavaju radijacijske pojaseve

Na blještavom suncu antarktičkog ljeta, tim financiran od strane NASA-e lansira balone. Radi se o 20 velikih bijelih balona koji će lebdjeti iznad Južnog pola i prikupljati informacije o nečem što postiže daleko veću brzinu od samih balona: riječ je o kiši čestica koje se obrušavaju iz dva gigantska pojasa radijacijskog zračenja koji okružuju Zemlju.

nasa-baloni-radijacija

Misiju pod imenom BARREL (Balloon Array for Radiation belt Relativistic Electron Losses) provodi Sveučilište Dartmouth iz Hanovera, a u nju su uključene i NASA-ine Van Allenove sonde koje trenutno orbitiraju oko Zemlje proučavajući ono što je poznato i pod imenom Van Allenovi pojasevi zračenja. Obje sonde i pojasevi dobili su ime po Jamesu Van Allenu koji ih je otkrio 1958.

Ove dvije misije pokušavaju pratiti gdje radijacija završava kad izbjegne pojaseve – gore ili dolje. Nabijene čestice unutar Van Allena mogu oštetiti osjetljivu elektroniku na letjelicama poput onih koje se koriste za globalno pozicioniranje sistema i komunikacija, a može biti štetno i za ljude u svemiru. Elektroni se ne mogu probiti do Zemlje pa ne predstavljaju nikakvu opasnost za one koji se na njoj nalaze. Van Allenove sonde prate kako se čestice ponašaju u samom radijacijskom pojasu dok misija BARREL promatra kako se i kada,  linijama magnetskog polja, čestice usmjeravaju  prema Južnom polu. Ove dvije misije zajednički će pratiti kretanje čestica.

“Komunikacija s timom koji radi na koordinaciji Van Allenovih sondi odvija se na dnevnoj bazi. Mi pratimo gdje se njihove letjelice nalaze u odnosu na balone i donosimo odluke koje ćemo podatke preuzeti s letjelica kako bi ih usporedili s našim podacima”, izjavio je Robyn Millan, vodeći istraživač na BARRELu u Dartmouthu.

Nakon lansiranja balona, znanstvenici će analizirati gomilu dobivenih podataka i usporediti ih s podatcima koje su prikupile sonde. Tim će zatim biti spreman za ponavljanje istog procesa koji će biti proveden iduće godine.

Osim Sveučilišta u Dartmouthu, misiju BARREL podržavaju znanstvenici sa Sveučilišta Berkeley i Santa Cruz u Kaliforniji i Sveučilišta Washington. Terenske operacije vodi britanska istraživačka postaja Halley VI i južnoafrička istraživačka stanica SANAE IV, a financiranje su podržali Nacionalno istraživačko vijeće za proučavanje okoliša u Velikoj Britaniji te Južnoafrička svemirska agencija SANSA.

Izvor: NASA