Astronomija

NASA odobrila 5 milijuna dolara za razvoj sustava za praćenje meteora

Nakon što je meteor nedavno pogodio rusko područje, NASA je odobrila 5 milijuna dolara za financiranje projekta ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) kojim bi se pratilo i na vrijeme obavještavalo o kretanju asteroida i drugih objekata koji bi mogli ugroziti Zemlju.

Gotovo 1100 ljudi je ozlijeđeno nakon udara u Rusiji, oštećene su brojne zgrade, a mobilna mreža je prekinuta što je uzrokovalo paniku širom zemlje. Sličan udar dogodio se prije 103 godine u tunguskoj oblasti u Sibiru.

Novi sustav omogućit će obavještavanje tjedan dana prije udara za asteroide manjeg promjera (do 50 m) i čak tri tjedna prije za veće asteroide (oko 150 m). Sustav je razvio dr. John Tonry s astronomskog Instituta na Sveučilištu Hawaii.
“To je dovoljno vremena za evakuaciju ljudi s ugroženog područja i za poduzimanje potrebnih mjera za zaštitu zgrada i ostale infrastrukture kao i za pravovremeno uzbunjivanje radi opasnosti od tsunamija koji bi nastali ako bi udar pogodio oceansko područje,,” izjavio je Tonry.

“U sustav su uključeni mali teleskopi, veličine prosječne kante za smeće, ali vrlo širokog dometa koji bi skenirali praktički čitavo vidljivo nebo nekoliko puta tijekom noći u potrazi za objektima koji bi se mogli prikrasti Zemlji”, dodaje Tonry.

Tim trenutno radi na uspostavi i aktiviranju ovog sustava detekcije asteroida i do kraja 2015. godine on bi trebao biti u potpunosti dovršen.
ATLAS će se koristiti s 8 malih teleskopa, opremljenih s kamerama i do 100 megapiksela, koji će biti raspoređeni na nekoliko lokacija na Havajskom otočju.

Da je kojim slučajem meteor 2012 DA14, koji je isti dan kad se dogodio udar u Rusiji prošao mimo Zemlje, udario u isto mjesto ili u bilo koju lokaciju na istoj zemljopisnoj širini (na kojoj se nalaze i gradovi poput Moskve, Dublina ili Belfasta), zbrisao bi čitav grad s lica zemlje. Ruski meteor letio je brzinom od oko 53 000 km na sat i na 29 km od zemlje eksplodirao snagom atomske bombe.

Sredstva iz NASA-inog programa Near Earth Observation osigurat će 5 milijuna dolara tijekom petogodišnjeg razdoblja za projektiranje i izgradnju sustava u prve tri godine i za njegov rad tijekom iduće dvije godine.

Izvor: ScienceWorldReport