Planete i mjeseci

Nastanak planeta na djelu?

Pomoću ESO-vog Very Large Telescope-a međunarodni je tim astronoma uspio proučiti kratkotrajni disk materijala oko mlade zvijezde koja se nalazi u ranim etapama stvaranja planetarnog sustava. Po prvi put je detektiran manji prateći objekt koji je vjerojatno uzrokovao veliku prazninu koja se vidi u disku. Buduća promatranja će odrediti je li taj prateći objekt planet ili smeđi patuljak.

Planeti nastaju iz diska materijala koji okružuje mlade zvijezde, no prijelaz iz diska prašine u planetarni sustav je brz i malo se objekata može uočiti tijekom ove etape. Jedan takav objekt je T Chamaeleontis (T Cha), slabo vidljiva zvijezda u malenom južnom zviježđu Kameleon koja je usporediva sa Suncem, ali se nalazi tek na početku svog životnog vijeka. T Cha leži otprilike 350 svjetlosnih godina od Zemlje i stara je samo otprilike sedam milijuna godina. Do sada nije pronađen ni jedan planet u nastanku u ovom tranzicijskom disku, iako su planeti u malo starijim diskovima viđeni u prošlosti (eso0842, heic0821]).

“Prijašnja istraživanja su pokazala da je T Cha odlična meta za proučavanje kako nastaju planetarni sustavi.” naglasio je Johan Olofsson (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Njemačka), jedan od glavnih autora dva rada koja opisuju novo istraživanje u časopisu Astronomy & Astrophysics. “Ova je zvijezda poprilično udaljena i bio je potreban sav potencijal Very Large Telescope Interferometer-a (VLTI) da se razluče sitni detalji i da se vidi što se događa u disku prašine.”
Astronomi su promatrali T Cha prvo s AMBER instrumentom i VLT Interferometer-om (VLTI). Otkrili su da je dio materijala u disku formirao uski prsten prašine na samo 20 milijuna kilometara od zvijezde. Iza tog unutarnjeg diska otkrili su područje lišeno prašine s vanjskim dijelom diska koji se proteže u područje iznad 1.1 milijarde kilometara udaljeno od zvijezde.

Nuria Huélamo (Centro de Astrobiología, ESAC, Španjolska), glavna autorica drugog rada nastavlja: “Za nas je prazan prostor u disku prašine oko T Cha dokaz da se nešto događa te smo se zapitali: svjedočimo li možda pratećem objektu koji stvara prazninu unutar svog protoplanetarnog diska?”

Pronalaženje slabo vidljivog pratećeg objekta tako blizu jarkoj zvijezdi ipak je veliki izazov te je tim morao koristiti VLT instrument NACO na nov način, zvan prorijeđeno maskiranje otvora, iskorištavajući sav njegov potencijal, kako bi postigli svoj cilj. Nakon pažljive analize otkrili su jasne tragove objekta smještenog unutar praznine u disku prašine, otprilike milijardu kilometara od zvijezde – malo dalje no što se Jupiter nalazi u našem Sunčevom sustavu i bliže vanjskom dijelu praznine. Ovo je prvo detektiranje objekta puno manjeg od zvijezde unutar praznine u disku prašine u kojem nastaju planeti oko mlade zvijezde. Dokazi upućuju na to da objekt ne može biti normalna zvijezda, ali može biti ili smeđi patuljak okružen prašinom ili, još uzbudljivije, nedavno nastali planet.

Huélamo je zaključila: “Ovo je izvanredno zajedničko istraživanje koje udružuje dva različita vrhunska instrumenta na ESO-vom Paranal opservatoriju. Sljedeća promatranja će nam omogućiti da saznamo više o pratećem objektu i disku te da shvatimo što točno napaja unutarnji disk prašine.”

Izvor: ESO