Astronomija

Nepoznati objekt upravo prolazi našim Sunčevim sustavom. Hoćemo li ga pokušati uloviti?

Prije neki dan svjedočili smo jednom od najvećih nedavnih znanstvenih otkrića, kada je asteroid iz drugog planetarnog sustava – 1I/2017 U1 (‘Oumauma) – pronađen u Sunčevom sustavu.

To je bio prvi put ikad da smo uočili međuzvjezdanog posjetitelja, koji označava rijedak događaj u povijesti astronomije. I postavio nam je pitanje, bi li bilo moguće da posjetimo asteroid kako bismo ga proučili?

To je ono o čemu razmišlja grupa nazvana Institut za međuzvjezdane studije (i4is). U radu objavljenom na arXiv.org, proučili su različite načine na koje bismo mogli uhvatiti i proučiti ovaj rijetki objekt.

„Prvi definitivni međuzvjezdani objekt 1I/’Oumauma (prethodno A/2017 U1) koji je uočen u Sunčevom sustavu pruža mogućnost izravnog proučavanja materijala iz drugih zvjezdanih sustava“, pišu. „Mogu li se takvi objekti presresti?“

Sada, velik je problem što taj objekt ubrzano odlazi iz Sunčevog sustava brzinom oko 138.000 km na sat. Očekuje se da će usporiti na 95.000 km na sat, ali to još uvijek predstavlja problem.

Naša trenutno najbrža letjelica je Voyager 1, koji izlazi iz Sunčevog sustava brzinom 61.200 km na sat. No, trebalo mu je nekoliko godina da postigne ovu brzinu; najbrža letjelica pri lansiranju bila je New Horizons, s brzinom od 58.536 km na sat.

One, naravno, nisu dovoljno brze da ulove ‘Oumuamua. No, i4is je pogledao brojke trenutne i nove tehnologije koje bi mogle biti sposobne za to u roku od pet do 30 godina.

Korištenje postojećeg kemijskog pogona, u kombinaciji s preletom Jupitera, kažu da bi moglo biti moguće dostići objekt. Trebat će puno goriva, pa bismo trebali upotrijebiti nadolazeću raketu nosač (heavy-lift rocket) poput SpaceX-ove BFR ili NASA-ine SLS kako bismo uspjeli.

Mi mislimo da ‘Oumuamua izgleda kao cigara. ESO/M. Kornmesser

„Jedna potencijalna arhitektura misije je iskoristiti SpaceX-ovu raketu Big Falcon (BFR) i njihovu tehniku dopunjavanja gorivom u svemiru s datumom lansiranja u 2025. godini“, pišu oni.

„Za postizanje potrebnog hiperboličkog viška brzine (barem 30km/s [108.000km/h]), zamišljen je prelet Jupitera u kombinaciji s bliskim solarnim letom (do 3 solarna radijusa).“

Ako bi se ovo lansiranje dogodilo 2025. godine, letjelica koja bi koristila ovu metodu pri 252.000 km na sat mogla bi presresti asteroid ‘Oumuamua 2039. godine na udaljenosti od 85 AJ (astronomske jedinice, 1 AJ je jednaka prosječnoj udaljenosti Zemlje od Sunca), što je dvostruko više od orbite Plutona, pri 70 km/s. Na 144.000 km na sat, objekt se može presresti 2051. na udaljenosti od 155 AJ.

S obzirom na to da neće biti moguće usporiti pri ovim brzinama i na taj način ući u orbitu asteroida, i4is predlaže da bi misija mogla nositi impaktor kojim bi se udarilo u asteroid. Matična letjelica bi mogla promatrati dobiveni oblak prašine kako bi saznala od čega je sačinjen.

Bi li nam SpaceX-ova raketa BFR mogla pomoći uhvatiti ‘Oumuamuu? SpaceX

Još jedna zanimljiva mogućnost je korištenje tehnologije solarnog ili laserskog jedra. Projekt Breakthrough Starshot trenutno proučava potonje kako bi poslali sićušnu sondu na najbližu zvijezdu, Proxima Centauri. Slična tehnologija bi se mogla upotrijebiti i ovdje.

S lansiranjem u 2021. godini, istraživači kažu da pomoću laserske zrake od 2,74 megavata mogu dostići ‘Oumuamua za sedam godina. Ova sonda imala bi samo jedan gram u veličini, pa bi znanost bila ograničena, no s većim laserom može se poslati veća sonda.“

„No, s takvom infrastrukturom laserskih zraka, može se poslati stotine ili čak tisuće sondi“, napominju istraživači.

„Takva arhitektura roja ili distribuirana arhitektura omogućila bi prikupljanje podataka unutar većeg opsega pretraživanja, bez ograničenja jedne monolitne letjelice.“

Ovaj rad je trenutno samo studija slučaja, tako da nijedan od ovih planova još nije pokrenut. No i4is planira odabrati dva ili tri najviše obećavajuća koncepta i proučavati ih dalje.

Čak i ako propustimo ‘Oumuamua, astronomi sada misle da međuzvjezdani objekti prolaze kroz Sunčev sustav svake godine. Ako sljedeći put jednog od njih uočimo ranije, možda možemo imati misiju spremnu za presretanje.

asteroida, najnovija znanost