Mikrobiologija

Nesebične molekule pokrenule život na zemlji

Jedno od važnijih pitanja s kojim se suočavaju znanstvenici danas je kako je počeo život. Na koji su način ne-živuće molekule stvorile preduvjete za nastanak prvih polimera koji su osigurali život?

Znanstvenici sa Georgia Institute of Technology otkrili su kako je moguće da su male molekule mogle djelovati kao molekularne “babice” u pomaganju izgradnje genetičkih blokova života od dugih molekularnih lanaca. Istraživanje je objavljeno u ranom online izdanju Proceedings of the National Academy of Sciences.

“Naša je teorija da su prije nego što su postojali proteinski enzimi koji bi stvarali DNA i RNA, u vrijeme prije nastanka života na Zemlji, postojale male molekule koje su pomagale pri izgradnji tih polimera promovirajući molekularnu samo-izgradnju”, objašnjava Nicholas V. Hud, profesor kemije i biokemije na Georgia Institute of Technology. “Otkrili smo da molekule etidiuma mogu asistirati kratke oligonukleotide u formiranju dugih polimera, te da mogu birati strukturu parova baza koji drže zajedno dva pramena DNA molekule.”

Jedan od najvećih problema u stvaranju polimera je činjenica da, kako polimeri rastu, njihovi krajevi često reagiraju jedan s drugim umjesto da formiraju duže lance. Hud i njegov tim otkrili su da korištenjem molekula koje se vežu između susjednih parova baza DNA, poznatih kao interkalatori, mogu doprinijeti spajanju komadića DNA i RNA na način koji im pomaže stvoriti puno duže molekule.

“Ukoliko su prisutni interkalatori, možete dobiti polimere. Bez interkalatora, jednostavno ne radi”, govori Hud. Hud i njegov tim su također testirali koliki utjecaj takve molekule mogu imati na sparivanje baza (A sa T, G sa C). Otkrili su kako te molekule determiniraju spajanje baza u polimerima koji su se formirali. Etidium je bio od najveće pomoći u stvaranju polimera po modelu Watson – Crick. Druga molekula, koju su nazvali aza3, proizvodila je polimere gdje se A spajao s drugim A.

“U našem eksperimentu, otkrili smo kako molekule `babice` imaju direktan efekt na vrste parova baza koji se formiraju. Ne govorimo da je etidium bio originalna babica, ali smo pokazali princip po kojem djeluju molekule babice. U našem laboratoriju sada trenutno tragamo za identitetom molekule koja je mogla pripomoći izgradnji prvih genetičkih polimera, neke vrste `nesebične` molekule koja nije bila dio prvih genetskih polimera, ali je igrala kritičnu ulogu u njihovom formiranju”, tvrdi Hud.

život