Elektronika

Nove baterije za hibridne lokomotive

Znanstvenici u njemačkom istraživačkom centru sveučilišta Technische Universität München proučavaju visoko učinkovite baterije koje se mogu ponovno puniti za hibridne lokomotive. Radi se o baterijama američkog proizvođača General Electric (GE) koje koriste natrij-željezni klorid.

Istraživanje otkriva distribuciju kemijskih tvari unutar ćelija za vrijeme različitih faza punjenja. Istraživači su snimali napola ispražnjenu i potpuno praznu baterijsku ćeliju koristeći instrument nazvan ANTARES (Advanced Neutron Tomography and Radiography Experimental System ili napredni eksperimentalni sustav neutronske tomografije i radiografije). Sustav koristi neutrone za dobivanje nedestruktivnog dubinskog uvida unutar objekata. Neki drugi postupak poput rezanja baterijske ćelije omogućio bi ulazak vlage i zraka u ćeliju koji bi potencijalno mogli utjecati na visoko reaktivni sadržaj ćelije. Koristeći radiografiju, istraživači su mogli snimiti razinu natrija u neotvorenoj bateriji.

Znanstvenici su drugim instrumentom zvanim STRESS-SPEC, difraktometrom za rezidualni stres i teksturu, analizirali točan sastav kemijskih tvari u ćeliji. Svaki od različitih materijala u bateriji reagira različito na neutronsku radijaciju, emitirajući svoje jasne signale. Na taj su način znanstvenici mogli odrediti preciznu distribuciju tvari unutar ćelije. To je važno radi ustanovljavanja kako se baterije mogu što češće puniti i prazniti.

Deset tisuća takvih baterija od 2.33 volta osigurat će hibridnoj lokomotivi 2000 konjskih snaga. Za razliku od olovnih akumulatora koji se sada koriste u motornim vozilima, akumulatori sa natrij-željeznim kloridom daju ne samo dvostruko više snage, nego imaju i vrlo visoku učinkovitost koju zahtijevaju lokomotive. Zajedno s njemačkim znanstvenicima, GE planira koristiti neutronsku analizu u stvarom vremenu za punjenje i pražnjenje baterija kako bi se s još većom preciznošću odredila distribucija natrija i ostalih tvari unutar ćelija.

Izvor: General Electric