Arheologija i paleontologija

Novi dinosaur iz crvenih stijena države Utah

Crvene stijene države Utah, svjetski poznate atrakcije brojnih nacionalnih parkova, spomenika prirode i državnih parkova, iznjedrile su neviđen kostur nove vrste biljojednog dinosaura koji je živio prije 185 milijuna godina i možda bio pokopan živ ispod urušene pješčane dine. Otkriće je potvrdilo raširenost sauropodomorfnih dinosaura tijekom perioda rane jure. Do sad, crvene stijene države Utah znane su samo po nekoliko raspršenih kostiju i otisaka nogu dinosaura.

Kako god, otkriće izuzetno očuvanog dijela kostura objavljeno je u izdanju časopisa Plos ONE od 24. ožujka, internetskog časopisa slobodnog pristupa koji izdaje Javna znanstvena knjižnica.

Studiju su vodili Joseph Sertich, nekadašnji student diplomskog studija Sveučilišta Utah i današnji student doktorskog studija Sveučilišta Stony Brook te Mark Loewen, paleontolog iz Prirodoslovnog muzeja Utah i profesor na Odsjeku za geologiju i geofiziku Sveučilišta Utah.

Nova vrsta dinosaura nazvana je Seitaad ruessi (SAY-eet-AWD ROO-ess-EYE) prema Navajo riječi “Seit`aad” – čudovište iz pješčane pustinje iz legende naroda Navajo (Diné) o stvaranju koje je progutalo svoje žrtve u pješčanim dinama (kostur Seitaada bio je “progutan” u fosiliziranoj pješčanoj dini kad su ga otkrili) i Ruess prema umjetniku, pjesniku, prirodoslovcu i istraživaču Everettu Ruessu koji je misteriozno nestao u području crvenih stijena južnog Utaha 1934. godine kad mu je bilo samo 20 godina.

Seitaad ruessi pripada skupini dinosaura pod nazivom sauropodomorfi. Sauropodomorfi su bili rasprostranjeni diljem svijeta tijekom rane jure, kada su svi kontinenti još bili spojeni u superkontinent zvan Pangea. Milijune godina kasnije sauropodomorfi su se razvili u gigantske sauropode, dugovrate biljojede čiji su fosili dobro poznati u drugim dijelovima države Utah, uključujući Nacionalni spomenik dinosaura.

Dinosaur pokopan dinama

Kostur Seitaada nađen je kako viri iz šarenih litica Navajo pješčenjaka 2004. godine kad ga je otkrio lokalni povjesničar i umjetnik Joe Pachak planinareći u području Comb Ridgea u blizini Bluffa, Utah. Nakon toga, njegovo otkriće smješteno odmah ispod drevnog naselja u litici Puebloana (Anasazi), prijavljeno je saveznom Uredu za upravljanje krajolikom (BLM) i Prirodoslovnom muzeju Utah. Muzejski paleontolozi i osoblje iskopali su i sakupili uzorke 2005. godine.

Krasno sačuvani uzorci uključuju većinu kostiju kostura osim glave i dijelova vrata i repa. Seitaad je nađen u fosiliziranim pješčanim dinama koje su bile dio prostrane pustinje koja se prostirala regijom prije gotovo 185 milijuna godina tijekom jurskog perioda. Istraživanje sugerira da je životinja bila zakopana u iznenada urušenoj pješčanoj dini koja je okružila ostatke i okrenula ih naglavačke. Dijelovi kostura koji nedostaju izgubljeni su erozijom kroz posljednjih tisuću godina, ali zasigurno su bili vidljivi kad su američki domoroci živjeli na litici točno iznad kostura.

Za života životinja je bila visoka otprilike 3 do 4 stope (oko jedan metar) u kukovima i duga 10 do 15 stopa (između 3 i 4.5 metra). Težila bi otprilike 150 do 200 funti (70 do 90 kilograma) i mogla bi hodati na dvije i četiri noge. Poput svojih divovskih rođaka, Seitaad je najvjerojatnije jeo biljke.

Prvi sauropodomorfi, uključujući Seitaada, imali su duge vratove i repove te male glave sa izduženim zubima, što nas navodi na zaključak da su bili specijalizirani za herbivornu (biljojednu) prehranu. Jednake osobine prenesene su na njihove znatno veće potomke, sauropode. “Iako je Seitaad bio sačuvan u pješčanoj dini, ova je drevna pustinja morala sadržavati i vlažnija područja s dovoljno biljaka da bi mogla prehraniti ovakve manje dinosaure i druge životinje,” kaže Sertich. “Baš kao u pustinjama danas, život je bio težak u drevnom `pješčanom moru` Utaha.”

Prema Loewenu: “Znamo iz geoloških dokaza da su sezonske oluje kao današnji ljetni monsuni davale dovoljno vlage ovom pješčanom moru, ispunjavajući lokve i druge udubine između pješčanih dina.”

Najbliži srodnici Seitaada poznati su iz stijena jednake starosti u Južnoj Americi i južnoj Africi. Ostali nepotpuni fosili iz sjeverne Arizone nagovijestili su prisutnost sauropodomorfa kao što je Seitaad, no niti jedni nisu bili dovoljno upotpunjeni da bi se točno moglo shvatiti koje su vrste živjele na američkom sjeverozapadu. Otkriće Seitaada potvrđuje da je grupa dinosaura bilo izuzetno raširena i napredna tijekom rane jure, prije otprilike 175 do 200 milijuna godina.

Iako je Navajo pješčenjak otkriven duž država Utah i Arizone, fosili su izuzetno rijetki i još uvijek nismo mnogo saznali o životinjama koje su živjele u ovoj ogromnoj pustinji. Ostale životinje, koje su živjele u Navajo pješčenjaku, bile su sve relativno malene, uključujući karnivorne (mesojedne) dinosaure, srodnike krokodila i prve sisavce pod imenom tritilodonti. Iako je Seitaad bio prilično malen, najvjerojatnije je bio najveći biljojed u tom vremenskom periodu u južnom Utahu. “Ovo novo otkriće navodi nas na to da možda ima još dinosaura koje tek treba otkriti u ovim stijenama,” kaže Sertich.

Izvor: University of Utah