Astronomija

Novi dokazi ukazuju na to da se aurore pojavljuju i izvan našeg Sunčevog sustava

Planetarni znanstvenici Sveučilišta Leicaster pronašli su nov dokaz koji ukazuje na to da se aurore – slične Aurori Borealis na Zemlji, pojavljuju na tijelima izvan našeg Sunčevog sustava.

Aurora na Jupiterovom sjevernom polu. (Credit: NASA/ESA, John Clarke (University of Michigan))

Aurore se pojavljuju na nekoliko planeta u Sunčevom sustavu, a najsjajnija aurora koja se nalazi na Jupiteru je 100 puta sjajnija od one na Zemlji. Međutim, aurore nisu bile primijećene dalje od Neptuna.

Nova studija pod vodstvom dr. Johnatnana Nicholsa, predavača na Sveučilištu Leicaster, ukazala je na procese upadljivo slične moći Jupiterove aurore, koja bi mogla biti odgovorna za radio emisije otkrivene na mnogim objektima izvan našeg Sunčevog sustava. Radio emisije su dovoljno moćne da se mogu otkriti s međuzvjezdane udaljenosti – što bi značilo da aurore mogu osigurati učinkovit način promatranja novih objekata izvan Sunčevog sustava.

Aurore se ponavljaju kada se nabijene čestice u magnetosferi objekta sudaraju s atomima iz gornje atmosfere, tjerajući ih da se sjaje. Međutim, prije nego se sudaraju u atmosferi, te čestice emitiraju radio valove u svemir. Istraživanje koje je nedavno objavljeno u Astrophysical Journal – u, pokazuje da taj fenomen nije ograničen samo na Sunčev sustav. Pokazuje da radio emisije iz mnogih ultra hladnih patuljaka mogu biti uzrokovane na vrlo sličan, ali značajno moćniji način na koji Jupiterove aurore emitiraju svoje radio valove.

Dr. Nichols, predavač i istraživač na Odsjeku za fiziku i astronomiju Sveučilišta u Leincasteru, navodi: „ Nedavno smo pokazali da su nam pojačane verzije procesa koji se odvijaju u aurorama na Jupiteru u stanju objasniti radio emisije koje smo uhvatili s određenih ‘ultra hladnih patuljaka’ – hladnih, blijedih zvijezda jako male mase koje više ne proizvode energiju kroz nuklearnu reakciju – i ‘smeđih patuljaka’ – ‘palih’ zvijezda, koje leže između zvijezda i planeta s obzirom na masu. Ti nam rezultati snažno ukazuju na to da se aurore pojavljuju na tijelima izvan Sunčevog sustava, te da su radio emisije tih aurora dovoljno snažne (100 000 puta su sjajnije nego aurora na Jupiteru) da ih se otkrije kroz međuzvjezdane udaljenosti.

Rad, koji uključuje istraživače Centra za fiziku svemira, na Sveučilištu Boston, mogao bi imati velike posljedice za otkrivanje planeta i objekta izvan Sunčevog sustava, koji se ne mogu otkriti drugim metodama. Štoviše, radio emisije nam mogu pružiti ključne podatke o duljini dana na planetu, jačini njegova magnetskog polja, interakciji planeta i matične zvijezde te čak ima li taj planet kakvih satelita (mjeseca).

Dr. Nichols dodaje: „ Dio sam skupine koja je nedavno nagrađena korištenjem LOFAR (engl. Low Frequency Array) teleskopa – koji je smješten u Nizozemskoj ali ima postaje diljem zemalja sjeverne Europe, uključujući Veliku Britaniju – kako bih pokušao pronaći aurore na egzoplanetima, pa se nadam da ću uskoro imati zanimljive rezultate.“ Rad dr. Nicholsa financira Vijeće za znanstvena i tehnološka postrojenja (engl. Science and Technology Facilities Council).

Izvor: University of Leicester

1. David Supertramp

1 veljače, 2013 kod 7:31 pm

čudo….

2. David Supertramp

1 veljače, 2013 kod 7:39 pm

jel ih budu bar nazvali po takozvanim znanstvenicima? 🙂 bilo bi šteta propustiti priliku za malo samo-eksponiranja i “foliranja”…
    žalosno je što se tip ljudi koji su nekad vjerovali da je zemlja ploča danas naziva znanstvenicima.

3. Dorela Dujmusic

1 veljače, 2013 kod 8:09 pm

Koji su to znanstvenici? Čak niti Arhimedu ne prepisuju prva fizikalna načela, jer ih nije matematičkim računom izrazio. A Talesa i kompaniju nazivamo filozofima. Kada pričaju o hladnim patuljcima misle na crne patuljke jel´da?

2 veljače, 2013 kod 8:08 am

To su znanstvenici koji su objavili rad u relevantnoj znanstvenoj periodici, za razliku od one kokoše koja nije objavila niti jedan znanstveni članak. Da vam je stvarno cilj nešto saznati pročitali bi članak tu: http://iopscience.iop.org/0004-637X/760/1/59

5. Le La

3 veljače, 2013 kod 1:33 pm

Bas cudno jel?? Boze dragi, otkrili smo toplu vodu, nemamo logiku u sebi… Pa haloooooo to sam znala i u vrticu a tek sad citam clanak o tom???