Društvene znanosti

Novi pronalasci za poboljšanje njege bolesnika

Istraživanje koje je vodio dr T. Cooper Woods, profesor asistent za farmakologiju i eksperimentalnu terapeutiku na LSU Health Sciences Center New Orleans, identificirao je mehanizme lijekova koji se često koriste sa stentomkako bi se spriječilo ponovno zatvaranje koronarnih arterija te reguliralo kretanje stanica koje su ključne za zacjeljivanje i napredak bolesti poput raka.

Antibiotik rapamicin apsorbiran je u stentovima koji se ugrađuju tijekom angioplastike jer je vrlo učinkovit za sprječavanje restenoze (ponovno skupljanje ili zatvaranje) arterije. Ipak, rapamcin također može i spriječiti tkivo da raste preko metalnog stenta što je kritičan dio u oporavku arterije nakon angioplastike. Bez tog nužnog sloja, krvni ugrušci se mogu formirati mjesecima kasnije i izazvati tkz stent trombozu. Ovi ugrušci mogu dovesti i do infarkta. “Stent tromboza postala je jedan od najvažnijih faktora koji umanjuju učinke stenta s lijekom, naglašavajući time potrebu da se bolje razumije antimigratorni mehanizam rapamicina i njegovih analoga”, kaže dr. Woods.

Kroz niz eksperimenata, istraživači su otkrili da smirivanjem proteina koji proizvode stanice izložene mTOR inhibitorima, skupina lijekova kojima pripada i rapamicin, mogu blokirati inhibitorski učinak koji rapamicin ima na stanice u migraciji. “Identificirali smo određene promjene u proteinima kojima se cijela skupina lijekova, koje se zovu mTOR inhibitori, koristi da zaustavi migraciju stanica”, kaže dr. Woods. “Samo to saznanje pomoći će nam da stvorimo bolje strategije kojima ćemo pomoći arterijama da zacijele nakon angioplastike ili da spriječimo rast tumora.”

Ovakve studije često imaju primjene i izvan prvotnog polja istraživanja, jer one identificiraju temeljne mehanizme koje nalazimo kod brojnih bioloških procesa. Migracija stanica kod raka nije samo bitna za rast tumora nego i za metastaziranje raka. Srčani su problemi glavni uzrok smrti u SAD-u. Koronarne srčane bolesti najčešći su oblik srčanih bolesti. Prema American Heart Association, u 2006. obavljeno je oko 1.3 milijuna angioplastika. Procjenjuje se da je oko 60% angioplastika obavljeno sa stentovima koji imaju apsorbirane lijekove u sebe. Rak je drugi najčešći uzrok smrti u SAD-u, odgovoran za gotovo jednu od četiri smrti.

Više u Društvene znanosti