Oboljenja i poremećaji

Novi protein važan za borbu protiv Downovog sindroma

Znanstvenici su otkrili novi protein koji objašnjava probleme u učenju karakteristične za ovaj poremećaj. Downov sindrom, poznat i pod nazivom trisomija 21, kromosomski je poremećaj. Do njega najčešće dolazi zbog pogreške tijekom diobe spolnih stanica. U stanicama osoba koje boluju od Downova sindroma mogu se uočiti tri kromosoma 21. To dovodi do brojnih tjelesnih i mentalnih poteškoća.

Neuroni normalnog miša (lijevo) duži su i gušći nego neuroni miša s nedostatkom SNX27 (desno).

Istraživači sa Stanford-Burnham instituta za medicinska istraživanja u La Jolli u Kaliforniji otkrili su protein koji uklanja neke od kognitivnih smetnji koje se javljaju kod oboljelih od Downovog sindroma.

Miševi kojima je nedostajao protein SNX27 pokazali su slična obilježja kao miševi s Downovim sindromom. Konkretno, imali su manje receptora za glutamat, važnih za učenje i pamćenje.

U istraživanju objavljenom u časopisu Nature Medicine, 24. ožujka, otkriveno je da stvaranje proteina blokira molekula mikroRNA miR-155 kodirana na kromosomima 21. Sama mikroRNA ne kodira proteine, već sudjeluje u regulaciji stvaranja drugih gena. S obzirom na to da su miševi s Downovim sindromom imali tri kromosoma 21, koncentracija miR-155 bila je previsoka. To je dovelo do nedostatka proteina SNX27.

Kada je tim dodao SNX27 u mozak miševa s Downovim sindromom, uočili su da je došlo do obnove receptora za glutamat i općenitog poboljšanja u poteškoćama s pamćenjem.

„Vjerujemo da je nedostatak proteina SNX27 bar djelomično odgovoran za tjelesne i mentalne poteškoće oboljelih od Downovog sindroma“, kazao je autor rada Huaxi Xu za BBC News.

„Ova je studija vrlo zanimljiva. Ipak, uzroci Downovog sindroma vrlo su složeni i još uvijek smo daleko od razvijanja terapije koja bi mogla dovesti do poboljšanja u kognitivnim procesima oboljelih od Downova sindroma“, komentirao je Carol Boys, glavni izvršni direktor Udruženja za Downov sindrom.

Izvor: Sanford-Burnham Medical Research Institute