Astronomija

Novi teleskopi na vidiku

Astronomi su nedavno položili temelje za tri nova ogromna teleskopa od kojih bi prvi trebao započeti s radom 2021. godine.

Njihova ogledala, koja će imati promjer od 24 do 38 metara, zasjenit će 10 metarska ogledala opservatorija W.M. Keck koja su već godinama među najvećima na svijetu. Veličina primarnog ogledala koje usmjerava svjetlost u senzor određuje snagu teleskopa. Kod tako velikih ogledala dolazi do problema s pokretljivošću i zamućivanjem koje uzrokuje atmosfera.

No, znanstvenici su uspjeli preskočiti te prepreke i dizajnirati opservatorije koji će „fotografirati” svemir sa sto puta većom rezolucijom od najnaprednijih današnjih teleskopa. Pomoću njih astronomi će proučavati zvijezde rođene neposredno nakon Velikog praska, detaljnije pratiti širenje svemira i tražiti znakove života u drugim sistemima.

Astronomi se također vesele i novim misterijima na koje bi eventualno mogli naići. Polaganje temelja za tri nova opservatorija u samo 5 mjeseci i nije tako neobično kako se čini. Naime, kroz 20. stoljeće svakih 30 godina dolazilo je do velikih koraka u dizajnu, tako da je i gradnja najnovijih opservatorija počela „na vrijeme”. Gary Sanders, projektni menadžer novog Tridesetmetarskog teleskopa (Thirty Meter Telescope), objašnjava kako je 30 godina vrijeme potrebno za razvoj tehnologija koje bi opravdale gradnju novih postrojenja.

No, nove tehnologije imaju i visoku cijenu, pa će tako u svaki opservatorij biti uloženo oko milijardu dolara, a predviđa se da će zbog toga postojeći opservatoriji ostati bez velikog dijela sredstava. Sanders smatra kako će novi teleskopi biti dobro iskorišteni, te navodi kako je „u godini samo 365 noći , a jako puno pitanja”.

Comparison_optical_telescope_primary_mirrors.svg

usporedba svjetskih teleskopa

Veliki Magellanov teleskop (Giant Magellan Telescope, GMT)

Lokacija: Las Campanas, Čile

Nadmorska visina: 2516 m

Promjer: 25 m

Površina: 368 m2

Prvo svijetlo: 2020.

Gradnja teleskopa započela je u studenom 2014. godine u čileanskoj pustinji Atacama. Inženjeri su dizajnirali novi cilindrični nosač za kupolu teleskopa, a oko 40% površine pokriveno je ventilacijskim odušcima. Mjesto izgradnje odabrano je zbog vedrine neba u većem dijelu godine, čistoće atmosfere i skoro nepostojećeg svjetlosnog zagađenja.

Veliki Magellanov teleskop

Trideset metarski teleskop (Thirty Meter Telescope, TMT)

Lokacija: Mauna Kea, Havaji

Nadmorska visina: 4050 m

Promjer: 30 m

Površina: 655 m2

Prvo svijetlo: 2022.

Dizajn ovog teleskopa razlikuje se od drugih velikih teleskopa po obliku kupole koja leži na dva prstena koji se okreću neovisno jedan o drugom. Time se dobiva na brzini, pa teleskopu treba samo 5 minuta za okret od 180°.

thirty meter

Trideset metarski teleskop

Europski ekstremno veliki teleskop (European Extremely Large Telescope, E-ELT)

Lokacija: Cerro Amazonas, Čile

Nadmorska visina: 3060 m

Promjer: 39.3 m

Površina: 978 m2

Prvo svijetlo: 2022.

Po dizajnu, ovaj teleskop je najtradicionalniji. Iako je po obliku sličan teleskopima Keck, za njegovu izgradnju biti će potrebno 10 puta više čelika. Betonska baza i toplinska izolacija održavat će 250 000 m³ zraka na optimalnoj temperaturi za slikanje. No, i uz svu izolaciju, za hlađenje će biti potrebna i količina električne energije dostatna za 1800 domova.

Europski ekstremno veliki teleskop