Nanotehnologija

Novo otkriće omogućava korištenje piezoelektričnog efekta u nanotehnologiji

Stvaranje električnog polja pritiskanjem i širenjem krutih materijala poznato je kao piezoelektrični efekt. On ima široko područje primjene u svakodnevnim predmetima, kao što su satovi, senzori pokreta i precizni sustavi pozicioniranja.

Istraživači na Odsjeku za kemiju McGill University sada su otkrili kako kontrolirati ovaj efekt u nano poluvodičima nazvanim “kvantne točke”, što omogućuje razvoj novih nevjerojatno malenih proizvoda. Iako se riječ “kvantno” koristi u svakodnevnom govoru za označavanje nečeg vrlo velikoga, to zapravo znači najmanji iznos za koji se određene fizikalne veličine mogu promijeniti. Kvantna točka ima promjer od samo 10 do 50 atoma ili manje od 10 nanometara. Za usporedbu, promjer dvostruke spirale DNK iznosi 2 nanometra. Istraživači sa McGill University su otkrili način za izazivanje pojedinačnih pražnjenja na površini točke, koja proizvode velika električna polja unutar točke. Ovo električno polje stvara ogromnu piezoelektričnu snagu koja uzrokuje velika i brza širenja i skupljanja točke unutar trilijuntoga dijela sekunde. Što je najvažnije, istraživački tim može kontrolirati veličinu ove vibracije.

Kvantne točke kadmij selenida mogu se koristiti u širokom rasponu tehnološke primjene. Solarna energija jedino je područje koje je dosad u tom smislu istraženo, ali ovo novo otkriće utrlo je put i za druge primjene nano uređaja s ovim točkama. Otkriće omogućuje kontrolu brzine i vremena izmjena nano elektroničkih uređaja, a možda čak i razvijanje napajanja električnom energijom nano uređaja, pri čemu bi mali pritisci proizvodili veliki napon.

“Piezoelektričnim efektom nikada se dosada nije rukovalo u ovim razmjerima, tako da je raspon mogućih primjena vrlo uzbudljiv”, objasnio je dr. sc. Tyagi Pooja, istraživač u laboratoriju profesora Patanjali Kambhampatia. “Na primjer, mogu se analizirati vibracije materijala za izračunavanje tlaka otapala u kojem se nalaze. S daljnjim razvojem i istraživanjem, možda bismo mogli izmjeriti krvni tlak neinvazivnim utiskivanjem točki, potom ih osvijetlimo laserom i analiziramo njihove vibracije kako bi se utvrdio tlak.” Tyagi primjećuje da je kadmij selenid otrovni metal, što je jedna od prepreka koju treba prevladati te bi bilo potrebno pronaći zamjenski materijal.

Izvor: McGill University