Evolucija

Novo svjetlo na evoluciju riba i odnose između vrsta

Ribe čine više od polovine svih vrsta kralježnjaka. Dok sisavce, ptice i gmazove znanstvenici jako dobro razumiju već desetljećima, odnosi između mnogih vrsta riba ostali su nepoznati – do sad.

Skupina znanstvenika koju predvodi Richard Broughton sa Sveučilišta u Oklahomi objavila je dvije studije koje osvjetljavaju evoluciju riba i odnose između vrsta. Pomoću opsežnih genetskih i fizičkih podataka o primjercima riba sastavili su riblje „obiteljsko stablo“. Za analizu velike količine podataka dobivenih sekvenciranjem DNK bila je potrebna pomoć superračunala. Rezultat toga najveća je i najobuhvatnija studija riblje filogenije u povijesti.

„Opseg ovog projekta ogroman je u pogledu broja ispitanih vrsta, kao i broja analiziranih gena. Nova saznanja o odnosima između porodica riba mogla bi postati najveća revizija sistematike riba u povijesti“, istaknuo je Broughton.

Dok dio pronalazaka dokazuje već poznate odnose između riba, zbog ostalih će se mijenjati udžbenici. Naime, novim je stablom predloženo drugačije grupiranje. Na primjer, tune i sabljarke su velike morske ribe koje brzo plivaju i imaju aerodinamična tijela, ali se na ovom stablu nalaze na potpuno različitim granama. Morski konjici pokazali su se kao znatno bliži rođaci tunama. Također, riba list, koja boravi na morskome dnu i ima asimetričnu glavu, bliska je rođakinja sabljarkama.

„Osim toga što ćemo ribe kao ribe sad puno bolje razumjeti, istraživanje ima i dublji smisao,“ rekao je Edward Wiley, kustos ihtiologije na Sveučilištu u Kansasu. „Ako razumijemo odnose između vrsta, naše znanje o jednoj skupini riba može se proširiti na sve bliske rođake“, pojasnio je Wiley. Dodao je kako znanje o evolucijskim odnosima riba omogućava znanstvenicima lakše predviđanje mogućih reakcija bliskih rođaka na promjene u okolišu, kao što su klimatske promjene. Osim toga, to nam znanje pomaže otkriti tvari na koje se moramo usredotočiti u biomedicini. Šira primjena rezultata istraživanja moglo bi biti istraživanje razvojnih procesa koje ribe dijele s ljudima i gena koji uzrokuju bolesti.

Riblje „obiteljsko stablo“ nastalo je nakon tri godine suradnje znanstvenika, kao dio projekta „Euteleost Tree of Life“. Znanstvenici koji su sudjelovali u istraživanju dolaze sa Sveučilišta „George Washington“, Sveučilišta „Old Dominion“, Sveučilišta „Alaska Fairbanks“, Sveučilišta „Nebraska-Omaha“ i Sveučilišta Loyola u Chicagu.

Izvor: University of Oklahoma