Astronomija

Obdukcijom kometa do porijekla Sunčevog sustava

Po prvi put su uzorci kometa pribavljeni u misiji Stardust (prašina međuzvjezdanog prostora). Ovo je prva misija nakon Apolla u kojoj je vanzemaljski materijal pribavljen u Svemiru i uspješno vraćen na Zemlju za istraživanje.

U Svemirskom istraživalačkom centru na Sveučilištu Leicester i u Diamond Light Source, nacionalnom sinkrotonu, znanstvenici traže od čega je komet sačinjen. Letjelica Stardust putovala je 3.2 milijarde kilometara kroz svemir skupljajući prašinu s kometa Wild2 i na kraju se vratila na Zemlju 2006. godine. Razvivši mikromanipulacijske tehnike, znanstvenici sa Sveučilišta Leicester uspjeli su disektirati sitne uzorke do atomske preciznosti koristeći Transmission Electron Microscope (transmisijski elektronski mikroskop). “Obdukcija” kometa Wild2 po prvi je put otkrila stvarni sastav kometa.

Jedan od znanstvenika s projekta, Hitesh Changela, rekao je: “Razumijevanje prave prirode kometa nam također može pomoći u razumijevanju jednog od fundamentalnih problema u znanosti – kako je evoluirao Sunčev sustav u ranom stadiju razvoja i kako su voda i organski materijali stigli na Zemlju. Uzbudljivo je što možemo u svom laboratoriju istraživati uzorke koji potječu iz najudaljenijih kutaka Sunčevog sustava.” Science and Technology Facilities Council (STFC) financirali su Hiteshijev doktorat.

Znanstvenici su dobili do sada neviđene informacije o kemijskom sastavu najsitnijih zrnaca kometne prašine, promjera manjeg od desetine debljine ljudske kose. Sinkroton Diamond elektronski je akcelerator koji proizvodi visoko energetske X zrake koje mogu prodrijeti u najdublje slojeve materije i dati nam informacije o sastavu na atomskoj skali. Ove X zrake su korištene kako bi do najveće preciznosti prodrijele u sastav prašine sa Stardusta.

Doktor John Bridges iz Svemirskog istraživalačkog centra na Sveučilištu Leicester glavni je znanstvenik na projektu. Komentirao je: “Uzorci s kometa Wild2 predstavljaju veliki izazov za eksperimentalce jer uzorci teže jednu desettisućinku grama. Za usporedbu, uzorci s misije Apollo su težili oko 380 kilograma. Zraka s Diamonda (The Microfocus Spectroscopy) omogućila nam je određivanja elemenata unutar uzorka. Ovo su uzbudljiva vremena za planetarnu znanost, a nakon što završimo ova mjerenja moći ćemo koristiti ove metode i ubuduće.”

Ove jedinstvene metode na Diamondu omogućile su mapiranje širokog spektra elemenata. Znanstvenici su našli i željezne okside. Daljnja istraživanja na Leicesteru pokazala su mala zrnca željeznih oksida za koje se smatra da su nastali u nisko temperaturnim vodenim aktivnostima na Wild2. Međutim druga su zrnca nastala na vrlo visokim temperaturama (oko 2000 stupnjeva Celzijusa) koje nisu očekivane na kometu nastalom u najhladnijim dijelovima Sunčevog sustava. Ovo neočekivano otkriće podiglo je nova pitanja oko toga kako su ova zrnca zbilja nastala.

Izvor: University of Leicester