Geografija i geologija

Objavljen najnoviji gravitacijski prikaz Zemlje

Europska svemirska agencija (ESA) objavila je nove snimke Zemlje, na kojima naš planet izgleda kao neki svemirski krumpir ili trulo tijelo sa slika nadrealista Salvadora Dalija.

Znanstvenici ističu da model, napravljen na temelju mjerenja satelita Goce, predstavlja najbolju prezentaciju rasporeda Zemljinih gravitacijskih sila do danas.

Iako su deformacije uvećane i pretjerane, one odlično ilustriraju činjenicu da sila privlačnosti na našem planetu nije posvuda jednaka. Gravitacija je najsnažnija u žutim područjima, a najslabija u plavim.

Stručnjaci naglašavaju da prikupljeni podaci omogućuju bolje razumijevanje nekih ključnih procesa na Zemlji. No najvažnije od svih otkrića je ono koje je omogućilo shvaćanje kako se oceani kreću i kako širom svijeta raznose Sunčevu toplinu, što je ključno za istraživanja klime.

Rezultati su također važni za istraživanje potresa. Katastrofalno podrhtavanje tla prošlog mjeseca u Japanu i prošle godine u Čileu izazvalo je naglo pokretanje golemih tektonskih ploča, a Goce bi u tri dimenzije trebao pokazati što se za to vrijeme zbivalo u Zemlji.

`Iako su ti potresi nastali u velikim kretanjima u Zemlji, na visini na kojoj se satelit nalazi signali su prilično slabi. No unatoč tome trebali bi se vidjeti u podacima`, rekao je dr. Johannes Bouman s Geodetskog istraživačkog instituta u Njemačkoj.

Prikazani model znanstvenici stručno zovu geoidom. Jednostavno rečeno, njegova površina slijedi točke u kojima je sila gravitacije ista. Drugim riječima, kada bismo na površinu geoida postavili loptu na bilo koju kvrgu, kosinu ili udubinu, ona se ne bi otkotrljala jer iz njezine perspektive ne bi bilo gore niti dolje. Prema ovom bizarnom modelu brod uz svijetložute obale Europe mogao bi se nalaziti na visini 180 metara višoj od broda usred Indijskog oceana, a da se zapravo nalazi u ravni identične gravitacije. To je posljedica činjenice da Zemlja nije savršeno okrugla te da njezina masa nije jednoliko raspoređena.

Satelit Gravity Field and Steady-State Ocean Circulation Explorer (Goce) lansiran je u ožujku 2009. godine. Na svojoj orbiti oko polova na visini od 254,9 km (što je najniža orbita bilo kojeg satelita danas) sa sobom nosi tri para preciznih gradiometara koji bilježe akceleracije i do 10.000.000.000.000 puta manje od one koju osjećamo na površini Zemlje.

Prvi model predstavljen je u lipnju prošle godine, međutim novi je mnogo precizniji jer uključuje obilje najnovijih podataka.

Izvor: dnevnik.hr

gravitacija zemlje, satelitski prikaz zemlje, svemirske slike

1. Vera Soldo Lakatos

travanj 1, 2011 kod 1:03 am

Koliko je vremena prošlo od zadnjeg objavljivanja i kolike su promjene? Je li se možda nešto prebrzo mijenja?

2. Tarik Vajzovic

travanj 1, 2011 kod 1:16 am

Ovo meni vise lici na gravitacijski prikaz krompira nego na majku zemlju.Mislim,da ljudi jos nisu nasli sklad izmedju sebe i izemlje.

3. Uroš Šepić

travanj 1, 2011 kod 1:39 am

kako cudno. i neke recenice u clanku opce ne razumijem. i imam stariji mob na kojem se ova slika bas i ne vidi nesto sjajno. inace postoji jedna kobasica od formule za izracunavanje gravitacijskog ubrzanja g(m/s2), po kojoj g nema isti iznos po cijeloj planeti, vec ovisi (ako se ne varam) o tome na kojoj se paraleli zemljine kugle nalazi mjesto za koje se g racuna

4. Zlatko Mehonjic

travanj 1, 2011 kod 2:00 am

Ne verujem da mogu da izmere precizno mijenjanja nastala cunamijem i sl. A normalno da je Zemljino ubrzanje razlicito na razlicitim mestima, mada ne zavisi linearno od geografske sirine kako su nas ucili u skoli. Mene interesuje koliki je uticaj tih razlika na stvaran zivot na Zemlji, da li bi npr. Bolt bio brzi na lokaciji sa manjim G?

5. Mirjana Novak

travanj 1, 2011 kod 6:15 am

ljudi, pa zar ste zaboravili na prvoaprilske sale?! 😀

6. Ivica Jozing

travanj 1, 2011 kod 7:22 am

Zanimljivo. Nije receno odakle te razlike ali valjda zbog kretanja u unutrasnjosti planete.

7. Ivica Kičmanović

travanj 1, 2011 kod 9:09 am

ovaj današnji oblik zemlje indicira samo na jedno:apokalipsa se bliži…

8. Zlatko Mehonjic

travanj 1, 2011 kod 10:04 am

Jednostavno receno, zbog neravnomerne raspodele, slojevi zemlje na odredjenom podrucju su gradjeni od tezeg materijala, samim tim gravitacija je veca jer zavisi od mase.

9. Matija Nemet

travanj 1, 2011 kod 11:36 am

Atomski broj određuje masu pojedinih elemenata kristalna stuktura omogučuje gustoču.Tvari koje imaju veliku koncentraciju atoma na manjem volumenu i sačinjne su od težih atoma uzrokuju veći silu privlačenja tj imaju veču gustoču, skupine tvari međusobno se razlikuju po mehaničkim svojstvima, tektonska gibanja uzrokovana gravitacijskim naprezanjim uzrokuju zagrijavanje središta koje onda ovisno o pritisku gura teže tvari od rubova gdje može doč do oslobađanja ova neravnomjernost uzrokuje neravnomjernu raspodjelu ukupne mase ovisno o svojstvima tvari tj gdje je gravitacija najjača tu ima metala i raznih tvari koje su gušće od vode, gdje je gravitacija manja tu večinom prevladava voda i zemni plin. Ova gravitoidna slika planeta naprimjer može pomoći u preciznijem izračunu odnosa površine zemlje i zračnog pritiska ovisno o gravitacijskom efektu. Veće promjene na površini mogu stvoriti novu gravitacijsku ravan koja može uzrokovati totalni potop planeta. gravitacija također omogučava olujama da ubrzavaju usporavaju i gomilaju energiju ovisno o procesima i gravitacijskom djelovanju na mjestu gdje oluja nastaje. itd itd. Geoidno polje može pomoči u predviđanj geoloških katastrofa globalnog učinka.

travanj 1, 2011 kod 1:56 pm

Mobilni uređaji mogu mjeriti do točnosti od 10^-9g

11. Hrvatski WEB

travanj 1, 2011 kod 2:16 pm

Photoshop cini cuda

12. Jujuklip Xulumulungox

travanj 1, 2011 kod 4:07 pm

mjesec isto igra ulogu u ovim ispućenjima ili?

13. Uroš Šepić

travanj 1, 2011 kod 6:20 pm

uh, evo da nije to matija nemet objasnio, ja još uvijek ne bi kapirao o čemu se tu točno radi, good work matija

14. Aleksandar Petrovic

travanj 2, 2011 kod 3:25 pm

zašto ne može da se otvori link??

Više u Geografija i geologija