Kemija

Osmijeh smrti

U predrimsko doba na Sardiniji, po pisanju grčkog povjesničara Timeja, postojao je običaj po kojem bi stare osobe koje se nisu više mogle brinuti za sebe sinovi zatukli ili gurnuli u ponor.

Da bi u smrt otišli nasmijani, pripravljan im je napitak koji bi im lice zamrznuo u tzv. “sardonični osmijeh”.

Sada su talijanski i poljski znanstvenici otkrili od koje su biljke stari Sardinci spravljali napitak smrti: od otrovnih vrsta trbulje (Oenanthe) koja raste na otoku, posebno od šafranske trbulje koja sadrži otrovne tvari oenanthotoxin i hydrooenanthotoxin. Te tvari izazivaju grčenje mišića i “zamrzavanje” lica u osmijeh.

Ekstrakt te biljke je slatkast i ugodno miriše te se zbog toga pretpostavlja da se koristio u obliku napitka. Cjevasta trbulja je, primjerice, toliko gorka da je ni čovjek ni životinja nebi došli u napast kušati.

Danas liječnici pod “sardoničnim osmjehom” podrazumijevaju kontrakciju mišića lica kod tetanusa. No nju uzrokuje bakterija, a ne otrovna biljka.

Više u Kemija