Bakterije i virusi

Otkriće entomologa moglo bi smanjiti populaciju komaraca koji širi denga groznicu

Svake godine, denga groznica zarazi čak 100 milijuna ljudi, dok je žuta groznica odgovorna za oko 30.000 smrtnih slučajeva u svijetu.

Obje bolesti se šire zaraženim ženkama komarca Aedes aegypti, koji trebaju krv kralježnjaka za proizvodnju jaja. Hranjenje krvlju i razvoj jaja usko su povezani s time kako komarac prenosi virus koji uzrokuje bolest. Sada je tim entomologa na University of California, Riverside identificirao microRNA (kratku molekulu ribonukleinske kiseline) u ženke komarca Aedes aegypti, koja kada se deaktivira ometa metabolizam krvi komarca i razvoj jaja – otkriće je koje bi moglo pomoći u kontroli širenja ne samo denge već i žute groznice, ali i potencijalno svih vektora koji prenose bolesti.

MikroRNA ne kodira proteinske produkte, ali ima moćnu regulatornu ulogu u razvoju i rastu stanica, njihova nepravilna regulacija dovodi do defekata, uključujući i rak. Istraživači su se pitali da li je mikroRNA uključena u bitne funkcije u ženki komaraca , kao što je hranjenje krvlju i sazrijevanje jaja. Te funkcije su potrebne ne samo za uspješnu reprodukciju, već i služe kao temelj za sposobnost komarca da prenosi uzročnike razornih ljudskih bolesti. U svojim eksperimentima u laboratoriju, istraživači su pregledavali brojne mikroRNA u ženki komaraca Aedes aegypti kako bi proučavali njihovo ponašanje tijekom hranjenja i reprodukcije, i tada su otkrili jednu mikroRNA, “miR-275”, koja je bila vrlo povišena tijekom razvoja jaja.

Dalje, istraživači su razvili metodu za određene deaktivacije miR-275 u ženki Aedes aegypti te su hranili te komarce s krvi kako bi analizirali koji se učinci pojavljuju kada ženke komaraca više nemaju ovu mikroRNA na raspolaganju. Otkrili su da je krv s kojom su se ti komarci hranili ostala neprobavljena u njihovim crijevima. Nadalje, ukupni volumen nakupljene krvi bio je neobično velik, što upućuje na to da je funkcija ekskrecije tekućina u komaraca bila otežana. Istraživači su također otkrili da je u tih komaraca, razvoj jaja, čiji uspjeh ovisi o metabolizmu krvi, bio jako inhibiran.

“Naše otkriće je uzbudljivo, jer je došlo do same srži onoga što u stvari vektor bolesti i jest”, rekao je Alexander Raikhel, ugledni profesor entomologije, čiji je laboratorij vodio istraživanje. “Mi sada možemo srušiti niz događanja – počevši sa probavom krvi i postupaka sve do sazrijevanja jaja – jednostavno eliminirajući ove male molekule, miR-275. U tropskim područjima u svijetu, gdje su denga i žuta groznica često vodeći uzroci hospitalizacije i smrti kod odraslih i djece, smanjenje broja komaraca Aedes aegypti biti će strahovito korisno. “

Rezultati istraživanja biti će ovog tjedna u online izdanju Proceedings of the Nacional Academy of Sciences. Dalje, ovim tokom rada, Raikhelov se laboratorij namjerava fokusirati na determiniranje gena koji ciljaju miR-275, koju ulogu ti geni imaju u probavi krvi i razvoju jaja, i koji je mehanizam za aktivaciju i deaktivaciju miR-275. Bart Bryant, prvi autor istraživanja i postdoktorski istraživač u Raikhelovom laboratoriju, objasnio je da je istraživački tim srušio ili “osiromašio” miR-275 s “antagomirom” – malom sintetskom RNA molekulom, koja se u ovoj istraživačkoj studiji veže s miR-275, sprječavajući ga tako da nastavi obavljati svoj posao – omogućavanja probave krvi i razvoj jaja.

“Mislimo da je naš rad otvorio vrata za istraživanje kako mikroRNA regulira kritične fiziološke funkcije specifične za vektore koji prenose uzročnike smrtonosnih bolesti”, rekao je Bryant.

Izvor: University of California – Riverside