Zvijezde i Sunce

Otkriće novoga asteroidnog pojasa upućuje na postojanje skrivenih planeta

Astronomi su otkrili divovski asteroidni pojas koji kruži oko zvijezde Vege, što predstavlja otkriće koje bi u konačnici možda moglo dovesti do razotkrivanja svih planeta Sunčevoga sustava.

asteroidni-pojas

Astronomi su otkrili gigantski asteroidni pojas oko jedne od najsjajnijih zvijezda – Vege

Vega je jedna od najsjajnijih zvijezda noćnoga neba, smještena na udaljenosti od otprilike 25 svjetlosnih godina od Zemlje. Stekla je slavu glasovitim znanstveno-fantastičnim romanom “Kontakt” Carla Sagana, ekraniziranome i u istoimenome filmu, u kojemu upravo s Vege stiže signal izvanzemaljaca.

Položaj novootkrivenoga asteroidnog pojasa ukazuje na to da je Vega okružena vanjskim ledenim pojasom asteroida, kao i toplim unutarnjim pojasom svemirskih stijena, tvrde znanstvenici, i dodaju da bi njihova prisutnost mogla značiti da je Vega okružena čitavim nizom još neotkrivenih planeta.

Astronomi su do ovoga otkrića došli koristeći se NASA-inim infracrvenim svemirskim teleskopom Spitzer i promatračnicom Herschel Europske svemirske agencije. Ustanovili su da je topli unutarnji asterodini pojas Vege odvojen od hladnoga vanjskog pojasa velikim prstenastim prostranstvom.

Način na koji su raspoređena ova dva asteroidna pojasa čini Vegu sličnom našemu solarnom sustavu koji sadrži i Kuiperov i asteroidni pojas. Ovo otkriće slično je nedavno otkrivenim asteroidnim pojasevima oko druge zvijezde Fomalhaut.

“Rezultati naših nedavnih sondiranja pokazuju da su višeplanetni sustavi uobičajeni podalje od našega Sunca”, izjavila je Kate Su, astronomkinja s promatračnice Steward na Sveučilištu u Arizoni, koja je nova otkrića predstavila 8. siječnja na godišnjemu skupu Američkoga astronomskog društva.

“Između hladnoga i toploga pojasa nalazi se veliko prostranstvo, što upućuje na to da oko Vege i Fomalhauta najvjerojatnije kruži veći broj planeta”, izjavila je Kate Su.

Kod obje zvijezde vanjski asteroidni pojas deset je puta udaljeniji od zvijezde od onoga unutarnjeg, što znači da bi nekoliko planeta veličine našega Jupitera ili manje orbite moglo egzistirati između ta dva područja, kružeći svojim orbitama neometani prašinom i krhotinama, objašnjavaju istraživači.

I Vega i Fomalhaut su gotovo dvostruko masivnije od našega Sunca, gore postojanije i proizvode veću toplinu. Astronomi su već oko zvijezde Fomalhaut otkrili planet. kojega su nazvali Fomalhaut-b. On oko svoje zvijezde kruži područjem koje s unutarnje strane graniči s pojasom kometa.

Asteroidni pojasevi oko obje zvijezde sadrže mnogo veći broj krhotina od asteroidnoga pojasa Sunčevoga sustava, najvjerojatnije zbog toga što su te zvijezde mlađe od Sunca i imale su manje vremena na raspolaganju za raščišćavanje prašine i krhotina. Oba zvjezdana sustava imala su u početku više prašine, tvrde znanstvenici.

Ovaj dosad nepoznati asteroidni pojas oko Vege otkriven je zahvaljujući prašini koja nastaje stalnim sudaranjem kometa i svemirskih stijena i pri tome emitira infracrveno zračenje, koje su Su i njezine kolege uspjele uhvatiti na promatračnicama Spitzer i Herschel.
Ako oko Vege orbitiraju nevidljivi planeti, astronomi su uvjereni da ipak neće ostati skriveni.

“Dobrodošli novi objekti poput NASA-inih svemirskih teleskopa Spitzer i Herschel olakšat će daljnju potragu koja bi trebala rezultirati i otkrićima novih planeta”, izjavio je suautor članka Karl Stapelfeldt, vodeća osoba Laboratorija za egzoplanetarnu i stelarnu astrofiziku u NASA-inom Centru za svemirske letove Goddard u Greenbeltu.

Izvor: Space.com