Neuroznanost

Otkriven važan detalj u komunikaciji neurona

Foto: Andrii Vodolazhskyi/Shutterstock

Otkriven važan detalj u komunikaciji neurona

Znanstvenici su otkrili novi mehanizam koji kontrolira komunikaciju moždanih živčanih stanica za regulaciju učenja i dugoročnog pamćenja.

“Ova otkrića predstavljaju značajan napredak i imat će dalekosežne posljedice za razumijevanje pamćenja te formiranja i stabilizacije neuronske mreže, rekao je voditelj istraživanja Jeremy Henley sa Sveučilišta u Bristolu u Velikoj Britaniji. “Vjerujemo da je to korisno saznanje koje će povećati razumijevanje molekularnih detalja sinaptičkih funkcija kako kod zdravlja, tako i kod bolesti”.

Ljudski je mozak jedan fascinantni stroj koji sadrži oko 100 milijardi živčanih stanica, a svaka od njih ima oko 10 tisuća sinapsi – veza s drugim stanicama. To je, ukupno gledano, jako puno veza, a svaka od njih jača ili slabi ovisno o različitim mehanizmima u mozgu koje su znanstvenici pokušavali shvatiti desetljećima.

Do sada, jedan od najpoznatijih mehanizama za povećanje snage protoka informacija preko sinapsa je LTP ili dugotrajna potencijacija. LTP pojačava veze među stanicama kako bi prijenos informacija bio učinkovitiji, a to igra i veliku ulogu u širokom rasponu neurodegenerativnih stanja. Slikovito rečeno: previše LTP-a znači i više rizika za poremećaje kao što je epilepsija, dok premalo LTP-a znači rizik od demencije ili Alzheimerove bolesti.

Do sada se mislilo da se LTP obično kontrolira aktivacijom posebnih proteina zvanih NMDA receptori. No, sada u Velikoj Britaniji je otkriven potpuno novi tip regulacije LTP-a. Osim NMDA receptora, tu su se upleli i kainatni receptori. “Ovi podaci otkrivaju novu i, kako nam je poznato, ranije neočekivanu ulogu sinaptičkih kainatnih receptora u indukciji funkcionalne i strukturalne plastičnosti hipokampusa”, napisali su istraživači za časopis Nature Neuroscience.

To znači da su otkrili ranije neistražen mehanizam koji bi mogao kontrolirati učenje i pamćenje. “Ako možemo sačuvati ove signale možda možemo mozak zaštiti od bolesti”, objašnjava Miloš Petrović s lancashireskog sveučilišta. Otkriće je još svježe i mora biti provjereno od strane nezavisnih istraživača, ali je svakako u pitanju obećavajuće novo područje istraživanja.

“Ovo je svakako izuzetno uzbudljivo otkriće i nešto što potencijalno može utjecati na globalnu populaciju”, zaključuje Petrović.

1. Ivan Žignić

veljača 22, 2017 kod 1:38 am

A ja mislio da su sve te fascinacije djelo duše koju je proizveo bogo… Samo mi nije jasno zašto te fascinanatne neurone pusti da ih razgrade tamo neke nevažne bakterije truljenja.