Astronomija

Otkrivene brzorastuće primitivne crne rupe

Kvazari su aktivne i vrlo moćne crne rupe u središtu udaljenih galaksija. Crne rupe su iznimno masivne i teže između 100 milijuna i 10 milijardi sunčevih masa. Oko super masivne crne rupe rotira disk sačinjen od plina i prašine. Unutrašnji prsten diska se giba brže od vanjskih prstenova.

Gibanje uzrokuje međusobno trljanje materijala unutar prstenova te dolazi do zagrijavanja materijala i emitiranja svjetla. Blizu crne rupe postaje toliko vruće da se emitira rendgensko zračenje, malo dalje ultraljubičasto zračenje, još dalje vidljivo svjetlo a najdalje infracrveno zračenje. Iako zračenje dolazi iz jako malog prostora veličine Sunčevog sistema, toliko je jako da se može vidjeti daleko u svemiru.

Ogromne crne rupe

“Kvazari su vrlo mladi stupanj razvitka galaksija, nešto poput beba galaksija.” objašnjava Marianne Vestergaard, astrofizičarka s Dark Cosmology Centre pri Niels Bohr Institutu na Sveučilištu u Kopenhagenu. “Većina galaksija imaju masivne crne rupe teške preko milijun sunčevih masa, ali kvazari su drugačiji. Njihove crne rupe su aktivne i rastu. Gravitacija crne rupe s vremenom vuče okolni plin i prašinu u crnu rupu te zbog toga postaje sve teža i veća. Disk plina i prašine se nadoknađuje materijalom iz galaksije, stoga kvazar može rasti u jedan od najmasivnijih objekata poznatih u svemiru, odmah uz galaksije.” dodaje Marianne Vestergaard.

Ali zašto su kvazari uvijek međusobno slični? Istraživači su se dugo to zapitkivali i njihovo novo istraživanje je otkrilo nešto drugo. Zajedno s kolegama iz SAD-a i Njemačke, Marianne je promatrala 21 kvazar u dalekom svemiru kada je bio star samo 800 milijuna godina (sada je star 13.7 milijardi godina).

“S našim novim zapažanjima možemo vidjeti da mnogi od njih imaju puno vruće prašine, ali dva kvazara to nemaju – nije bilo ni traga vrućoj prašini pa smo se zapitali zašto”, izjavila je Marianne Vestergaard.

Svjedoci rasta prvih crnih rupa

Kod dva najdalja kvazara postoje indikacije da se nalaze u vrlo mladim galaktičkim sistemima s manje prašine, gdje crna rupa ubrzano raste. Istraživači su utvrdili da kvazari bez vruće prašine imaju male crne rupe koje gutaju plinove u velikoj žurbi, dok kvazari s težim crnim rupama imaju više vruće prašine u centru. Moguće objašnjenje je da crne rupe rastu usporedo s formacijom zvijezda u galaksiji. S povećanjem broja zvijezda dobiva se i povećana količina prašine.

Što se gleda dalje u svemir, vidi se dalje u prošlost i astronomi love galaksije kod kojih mogu proučavati nastanak prve prašine u svemiru. Prašina ima velik utjecaj na to kako su se i koliko rano formirale zvijezde u prošlosti svemira.

“Čini se da smo najvjerojatnije pronašli primitivne kvazare prve generacije koji su rođeni u besprašinskom mediju nedugo nakon Velikog praska i sada se smatraju jednim od stupnjeva evolucije. U ovim kvazarima koji pokazuju brz rast unutar crne rupe i u količini prašine, možda smo pronašli mlade galaktičke sisteme koje smo jako dugo tražili”, objašnjava Marianne Vestergaard i dodaje da je “fantastično što smo svjedoci ovog nakupljanja crnih rupa i mnoštva težih elemenata u obliku prašine.”