Mikrobiologija

Otkrivene “nove” uloge “starih” mikroba u ciklusu dušika

Biolozi mora dugo su bili uvjereni kako je mikrob zvan Trichodesmium, pripadnik grupe cijanobakterija, vladar nad oceanskim budžetom dušika.

Rezultati novih istraživanja objavljeni u časopisu Science Express pokazuju kako Trichodesmium vjerojatno dijeli svoju poziciju sa dva druga mikroba, Crocosphaera watsonii i UCYN-A.
UCYN-A, je šire rasprostranjen od Trichodesmiuma, i može preživjeti u hladnijim vodama.

Znanstvenici su otkrili kako razne bakterije koje imaju sposobnost fiksacije dušika imaju različite sklonosti prema temperaturi vode i drugim čimbenicima okoliša. Pia Moisander i Jon Zehr sa sveučilišta u Kaliforniji (Santa Cruz) i njihovi kolege su pokazali kako je moguće pronaći UCYA-A u aktivnoj fiksaciji dušika u većem obilju na višim geografskim širinama i u dubljim vodama nego Trichodesmium.

„Dok se Trichodesmium može smatrati toplo vodna bakterija, UCYNA-A se smatra hladno vodna,“ objašnjava Zehr. „Ovo ima velike implikacije u zemljopisnoj rasprostranjenosti oceanskih fiksatora dušika i u samom ciklusu dušika.“

Prema koautoru Josephu Montoyi sa Georgia Institute of Technology, „sada počinjemo razvijati razumijevanje za biogeografiju morske fiksacije dušika, i širok spektar oceanskih staništa gdje fiksiranje dušika igra bitnu ulogu u cjelokupnom ciklusu tog važnog elementa.“

Većina prijašnjih procjena globalne fiksacije dušika su bile bazirane na rasprostranjenosti Trichodesmiuma ili faktora koji kontroliraju rast ove cijanobakterije. „Rezultati ove studije,“ govori David Garrison, direktor programa u National Science Fundation (NSF)-ov Directorate for Geosciences, „pokazuju kako ove dosada neispitane bakterije pokazuju distribuciju koja je analogna distribuciji cijanobakterija koje ne fiksiraju dušik, a koje su široko rasprostranjene.“

Istraživanje je također podržano od strane NFS-ove Uprave za biološke znanosti i NFS Science and Technology Center, C-MORE, the Center for Microbial Oceanography: Research and Education.

Trichodesmium, baš kao UCYN-A i Crocosphaera watsonii, “fiksira” dušik prisutan u morima, uzimajući dušik iz zraka koji dišemo i konvertirajući ga u kemijske spojeve koje mogu iskoristiti drugi oblici mikroorganizama.
Mikroorganizmi koji fiksiraju dušik su ključ u proizvodnji oceana. Rast mikroba na dnu hranidbenog lanca ovisan je o hranjivim tvarima kao što je dušik. Radi se o istoj ovisnosti koja se susreće i u agrikulturi.

Mikroorganizmi koji fiksiraju dušik igraju centralnu ulogu u vertikalnom toku organske tvari prema oceanskim dubinama.

Životni oblici koji su jedni od najmanjih na našem planetu, tvrdi Zehr, igraju jako veliku ulogu. Kroz nekoliko koraka u fiksaciji dušika, zapljenjuju atmosferski ugljik, koji je jako bitan u kontroli Zemljine klime.

Više u Mikrobiologija