Evolucija

Paleontološka analiza meksičkih špiljskih škorpiona ukazuje da je prilagodba na špilje dvosmjerna

Slijepi škorpioni koji žive u mračnim dubinama špilja “demantiraju” ukorijenjenu pretpostavku da su posebne prilagodbe nepovratne slijepe ulice evolucije. Prema novoj filogenetičkoj analizi porodice Typhlochactidae, škorpioni koji trenutno žive bliže površini (ispod kamenja i ostataka lišća) evoluirali su neovisno o svojim precima koji su bili prilagođeni životu dublje ispod površine (u špiljama).

Istraživanje, koje je trenutno dostupno u online izdanju, bit će objavljeno u travanjskom izdanju časopisa Cladistics. “Naše istraživanje pokazuje da je evolucija troglobita, ili životinja prilagođenih životu u špiljama, povratna”, kaže Lorenzo Prendin, kustos na Odjelu za zoologiju beskralješnjaka u Američkom muzeju prirodne povijesti.

“Još su se tri prilagođene vrste škorpiona, koje žive bliže površini, razvile od predaka koji su bili prilagođeni životu u špiljama, duboko ispod površine.” Škorpioni su grabežljivi, otrovni, noćni paučnjaci, koji su u srodstvu s paucima, crvima i drugim člankonošcima. Preko 2.000 vrsta rasprostranjeno je po svijetu, ali samo su 23 vrste, iz 10 porodica, prilagođene trajnom životu u špiljama. To su prilagođeni troglobiti.

Ovo se istraživanje odnosi na porodicu Typhlochactidae, koja uključuje devet vrsta endemskih za krška područja istočnog Meksika. Ove je vrste prvi povezao Robert Mitchell 1971., ali su dobile status porodice tek lani na temelju morfoloških podataka koje su objavili Prendini i Valerio Vignoli, s Odsjeka za evolucijsku biologiju sveučilišta u Sieni, u Bulletin of the American Museum of Natural History. Prendini, Vignoli i Oscar F. Francke s Odsjeka za zoologiju Instituta za biologiju Nacionalnog autonomnog sveučilišta u Meksiku, stvorili su i novi rod, Stygochactas, za jednu vrstu u porodici i opisali novu vrstu koja živi na površini, Typhlochactas sissomi, u posebnom radu objavljenom u izdanju American Museum Novitates.

Sve su se vrste u porodici prilagodile mraku osobinama kao što su gubitak očiju i smanjena pigmentacija. Članovi ove obitelji su najprilagođeniji troglobitni škorpion, Sotanochactas elliotti, jedan od najmanjih škorpiona na svijetu, Typhlochactas mitchelli, i škorpion pronađen na najvećoj dubini (gotovo jedan kilometar ispod površine), Alacran tartarus. Tri pripadnika te vrste (uključujući i Typhlochactas mitchelli) žive bliže površini, i morfološki su prilagođeniji nego drugih šest, čineći ovu porodicu izvrsnim modelom za testiranje i opovrgavanje Copeovog zakona neprilagođenosti (nove evolucijske osobine obično dolaze od prilagođenog člana grupe predaka) i Dollovog zakona evolucijske nepovratnosti (nije vjerojatno da će se evolucijske prilagodbe povratiti).

Za ovaj su istraživački rad Prendini i njegovi kolege prikupili preko 195 morfoloških karakteristika, uključujući i detaljni prikaz položaja svih trichobotrija (senzornih dlačica) na kliještima pripadnika vrste Typhlochactidae. Filogenetičko stablo koje su dobili pokazuje da se prilagodba životu u špiljama povratila unutar ove grupe škorpiona: dvije slabije prilagođene vrste koje žive na površini, T. mitchelli i T. sylvestris, imaju zajedničkog pretka s vrstama koje su mnogo prilagođenije životu u špiljama, a sličan je uzorak pronađen i za treću slabije prilagođenu vrstu koja živi na površini, T. sissomi.

“Škorpioni postoje oko 450 milijuna godina, i njihova je biologija očito fleksibilna”, kaže Prendini. “Ova jedinstvena skupina meksičkih škorpiona bez očiju možda je počela ponovno kolonizirati šupljine bliže površini iz dubokih špilja Meksika, nakon što su njihovi preci, koji su živjeli na površini, nestali s lica zemlje zbog udara meteora u obližnji Chicxulub, zajedno s neletećim dinosaurima, školjkama i drugim vrstama.”

Izvor: esciencenews.com