Astronomija

Pet ovotjednih nebeskih zanimljivosti

Ovog blagdanskog tjedna nebo je prepuno zanimljivostima kako za početnike, tako i za najiskusnije promatrače neba. Mjesec se približava najpoznatijim nebeskim tijelima, a sjajna zviježđa dobivaju središnje mjesto na nebeskoj pozornici.

(Credit: NOAO/AURA/NSF)

Nebeski Kočijaš

Budući da 23. prosinca predvečer Mjeseca neće biti na nebu , bit će to odlično vrijeme da pogled usmjerite južnom nebu u smjeru zviježđa u obliku pentagrama – zviježđe Auriga (lat. kočijaš).

Najsjajnija zvijezda ove konstelacije, Capella, je šesta najsjajnija zvijezda na cijelom nebu koja sjaji žarko narančastom bojom. Dok se bezbroj dalekih zvijezda nalazi u pozadini ovog zviježđa, Capella se nalazi prilično blizu našeg solarnog sustava, oko 42 svjetlosne godine od Zemlje. To znači da je sjaj zvijezde koji mi danas gledamo krenuo s Capelle 1971. godine, iste godine kad su misije Apollo 14 i 15 sletjele na Mjesec.

Zvijezda Capella zapravo je sustav dviju gigantskih zvijezda, a svaka je triput veća od našeg Sunca. Međusobno udaljene svega 120 milijuna kilometara, nalaze se preblizu jedna drugoj da bi se mogle odvojeno vidjeti čak i pomoću teleskopa.

Tri dragulja Aurigae

Na Badnjak 24. prosinca, ponovo usmjerite pogled prema zviježđu Auriga i negdje po sredini pronađite ovaj impresivni trio zvjezdanih skupina. Iako golim okom možete samo mutno vidjeti sjaj ovih zvjezdanih sustava, ako ih pogledate kroz dalekozor otkrit ćete njihovu blještavu ljepotu kojom podsjećaju na drago kamenje.

Najslabije se vidi M36, sustav koji se nalazi točno po sredini Aurigae i sastoji se od oko 60 zvijezda. Slijede M38 s oko 100 zvijezda te M37, s preko 150 zvijezda i sjajno narančastom zvijezdom u svom središtu.

Crveni i srebrni Božić

U zoru božićnog jutra 25. prosinca potražite Mars u blizini posljednje četvrtine Mjeseca, visoko na južnom nebu. Kombinacija ovog crvenog planeta i srebrnog Zemljinog pratioca pružit će vam zanimljivi kontrast boja vidljiv golim okom.

Mjesec i zvijezda Spica

Mjesec će se svakim danom kretati prema istoku, a u četvrtak 26. prosinca će se naći iznimno blizu najsjajnije zvijezde zviježđa Djevice. Spica je plavo-bijeli div koji se nalazi na udaljenosti od oko 263 svjetlosne godine od Zemlje.

Imajte na umu, to znači da ovu zvijezdu vidimo onakvom kakva je bila prije 263 godine jer toliko vremena treba da njena svjetlost stigne do naše planete. Tako da svjetlost zvijezde koju mi danas gledamo potječe iz 1750. godine,  godine u kojoj je umro skladatelj Johann Sebastian Bach i u kojoj je broj stanovnika Europe prvi put dosegnuo brojku od 140 milijuna.

Mjesec se pridružuje Saturnu

Dobili ste novi teleskop od Djeda Božićnjaka? U tom slučaju, u zoru 28. prosinca usmjerite ga prema Mjesecu koji pokazuje put Saturnu, neobičnom svijetu prstenova, nisko na jugoistočnom nebu. Gledan golim okom, Saturn će izgledati poput sjajne žućkaste zvijezde, ali uz pomoć malog teleskopa moći ćete lako vidjeti njegove prstenove, čak i neke od njegovih većih mjeseca, kao što je Titan.

Cijeli sustav prstenova proteže se na 260 000 kilometara, što znači da bi cijeli planet i njegovi prstenovi bez problema stali u prostor između Zemlje i Mjeseca.

Titan je Saturnov najveći mjesec i drugi po redu u cijelom Sunčevom sustavu. Tog će se jutra nalaziti lijevo od planeta, u razini prstenova.

Izvor: NationalGeographic

1. Vera Soldo Lakatos

prosinac 26, 2013 kod 12:42 pm

Da priznam? Toliko se kužim u zvijezde da mi ova fotka izgleda kao unutarnji dio poklopca na štednjaku na drva. Haha, što mogu, ali ipak sam rado pročitala.

2. Darko-Kex Tuka

prosinac 26, 2013 kod 1:13 pm

Prošao i badnjak i božić a vi tek sad objavili

3. Jadranka Njegač

prosinac 26, 2013 kod 1:59 pm

Nema veze sa zvijezdama, ali me ipak zanima da li netko zna kada je bila prva milijarda ljudi na zemlji?

4. Domagoj Švagelj

prosinac 26, 2013 kod 2:02 pm

Prva milijarda, 1800. godine.

5. Jasmin Benić

prosinac 26, 2013 kod 3:22 pm

obožavam znanost,svemir je fantastičan!