Connect with us

Znanost

Pet razloga da izađete iz svoje zone komfora

Foto: Pixabay

Psihologija

Pet razloga da izađete iz svoje zone komfora

Poboljšajte svoju sreću i zdravlje novim pogledom na život. Zovu je zonom komfora s razlogom, riječ je o načinu života koji je predvidljiv i bez neugodnih iznenađenja u kojem iz dana u dan ponavljate istu rutinu.

Ta rutina je zasigurno poznata i ljudima oko vas, primjerice neće vas zvati iza 19 sati jer znaju da ste jednostavno sjeli da večerate. Oni također znaju što vam mogu kupiti za rođendanski poklon, jer su vaše sklonosti odjeći, vinu ili slično već tako dobro utvrđene. Međutim, kako se ispostavilo, hodanje po “ravnoj i uskoj” stazi možda nije korisno za vaše blagostanje. Čak i ako zapravo nikada ne promijenite te uvjerljive rutine, samo promišljanje o prekidu uzoraka može vam biti od koristi.

Ljudi mogu gravitirati stalnoj rutini iz više razloga, ali jedan od najvjerojatnijih ima veze s osobnošću. Karakteristika ljudi koju nazivamo „otvorenost za nova iskustva“ jedan je od sastavnih dijelova ličnosti, te utječe na to da li ste voljni razmišljati o novim idejama, istraživati nove mogućnosti, isprobavati nova kulturna iskustva, ispitivati svoje vrijednosti i odvojiti vrijeme da istražite svoje osjećaje.

U nedavnoj studiji Ane Soye i Páraic O’Súilleabháina sa sveučilišta u Irskoj, uzorak od 77 žena u dobi od 18 do 25 godina podvrgnut je dvjema različitim uvjetima stresa, dok su im praćeni krvni tlak i rad srca. U aktivnom stresnom stanju, sudionici su imali neobičan zadatak da što glasnije govore u kameru o riječima koje su im predstavljene na ekranu. U stanju pasivnog stresa morale su gledati snimljene videozapise dok su obavljali ovaj zadatak.

Ta istraživanja su pokazala kako su obje situacije stvarale stres u kardiovaskularnom sustavu. Nalazi su pokazali kako su žene koje su otvorenije prema svojim osjećajima i novim iskustvima pokazale višu razinu stresa, ali samo u situacijama akutnog stresa. U trenutcima pasivnog stresa, te žene su pokazale kako se puno bolje oporavljaju od stresa a najviše iz razloga što im njihova otvorenost pomaže da se lakše prilagode stresnim situacijama.

Otvorenost za nova iskustva  kao karakteristika osobnosti također može biti od koristi za dulji život. Yannick Stephan sa Sveučilišta u Montpellieru (Francuska) i njegove kolege (2019.) ispitali su podatke iz velikog američkog uzorka koji je u početku uključivao preko 10 000 odraslih osoba i pratili su ih 8 do 20 godina.

Konačni statistički model studije otkrio je povoljan učinak tjelesne aktivnosti na subjektivnu dob, do koje dolazi zbog otvorenosti za nova iskustva. Drugim riječima, kako su zaključili autori: “Fizički aktivan način života doprinosi osjećaju mlađeg, dijelom i zbog osobnih i zdravstvenih prednosti takvog načina života” (str. 7).

Druga istraživanja pokazuju da otvorenost za iskustvo može također povećati vašu kreativnost. U modelu ličnosti “Big Two” pet se faktora razgrađuje na plastičnost (otvorenost i ekstraverzija) i stabilnost (neurotičnost, susretljivost i savjesnost) (Feist, 2019). Podržavajući ovaj koncept, Angelina Sutin i sur. (2019.) pokazali su pozitivne odnose između otvorenosti i verbalne tečnosti, još jedan pokazatelj kognitivnog funkcioniranja vezanog za kreativnost. Ljudi koji su otvoreni za nova iskustva možda čak imaju i više sive materije u mozgu (debljina korteksa), što su primijetili i Oshin Vartanian sa suradnicima u Kanadi za istraživanje i razvoj (2019).

Istraživanja predlažu da ljudi veće otvorenosti  također imaju raznovrsnije interese i poboljšanu sposobnost procjene situacija. Ovaj otvoreniji  pristup dovodi do više “mogućnosti učenja”, što zauzvrat potiče kognitivne procese koji u osnovi čine inteligenciju.
Imajući na umu ove nalaze, slijedi pet razloga zašto trebate otvoriti vlastitu ličnost, kao i svoje rutine, kako biste se istrgnuli iz vlastite zone komfora:


1. Poboljšajte zdravlje srca: Ako sebi pružite dodatni emocionalni poticaj zato što imate želju da sagledate svoje osjećaje u raznim situacijama, to može probuditi vaš kardiovaskularni sustav dovoljno da se nauči prilagoditi stvarnom stresu.


2. Budite mladi duhom: Kad ste otvoreni za nova iskustva, osvježavate vlastitu perspektivu.


3. Proširite svoje verbalne horizonte: Istraživanje koje pokazuje odnos između verbalne tečnosti i otvorenosti ličnosti naglašava vrijednost usvajanja mentalno fleksibilnog pristupa životu.


4. Postanite kreativniji: Budite voljni razmotriti nove ideje i pristupe, možete se zamisliti izvan tog ograničavajućeg mentalnog okvira.

5. Ojačajte svoju inteligenciju: Osobe koje su otvorenije za nova iskustva više dobivaju od iskustava, i to im omogućava da šire vlastitu inteligenciju više od svojih vršnjaka koji vole zonu komfora.

Možda se pitate kako započeti te transformacije, sada kada znate zašto je vrijedno učiniti. Odgovor je gledati na otvorenost prema novim iskustvima kao na vještinu koja se može naučiti. Naučite se da na novi način gledate svoj svijet, svoje osjećaje, pa čak i svoje najdragocjenije dnevne rasporede.

Nastavi čitati
Advertisement
Možda vas zanima...

Više u Psihologija

Popularno

Pratite nas na Fejsu

Na Vrh