Astronomija

Planeta ima u izobilju: po procjeni astronoma, najmanje 100 milijardi u galaksiji

“Pogledajte u nebo i vidjet ćete zvijezde, ali i planete –  i to milijarde njih. Najmanje.”

nasa-kepler-planeti

To je zaključak nove studije astronoma s Caltecha koja potkrepljuje činjenicu da su planetarni sustavi uobičajeni u svemiru. Do te su procjene astronomi došli analizirajući planete oko zvijezde Kepler-32, koji su dobar reprezentativni uzorak velike većine planeta u galaksiji i stoga su prikladni za proučavanje procesa formacije planeta.

„Postoji najmanje 100 milijardi planeta u galaksiji – i to samo u našoj“, rekao je John Johnson, docent planetarne astronomije s Caltecha i koautor studije koja je nedavno odobrena za časopis Astrophysical Journal. „To je zapanjujuće.“

„Ako razmislite o tome, taj broj je nevjerojatan,“ dodaje Jonathan Swift, postdoktorand na Caltechu i glavni autor studije. „Sve u svemu, na svaku zvijezdu dolazi jedan planet“.

Ovaj planetarni sustav koji je otkriven Keplerovim svemirskim teleskopom, sastoji se od pet planeta. Postojanje dvaju od ovih pet planeta već su potvrdili i drugi astronomi. Ekipa s Caltecha potvrdila je i ostala tri te zatim analizirala sustav i usporedila ga s ostalim sustavima pronađenim u sklopu misije Kepler.

Planeti kruže oko zvijezde koja spada u kategoriju crvenih patuljaka koja čini oko tri četvrtine svih zvijezda u Mliječnoj stazi. Ovih pet planeta koji su po veličini slični Zemlji i koji kruže vrlo blizu svoje zvijezde, predstavljaju tipične planete kakvi kruže oko ostalih crvenih patuljaka. Stoga većina planeta u galaksiji vjerojatno ima slične karakteristike.

Iako ovaj sustav nije jedinstven, ono što ga izdvaja njegova je orijentacija. Naime, orbite planeta nalaze se na ravnini koja ima takav položaj da omogućava teleskopu Kepler jedinstven pogled na sustav. Naime, zbog ove neučestale orijentacije, svaki planet djelomično zakloni svjetlost zvijezde Kepler-32 kada prolazi između nje i teleskopa.

Analizirajući promjene u sjaju zvijezde, astronomi su mogli odrediti neke karakteristike planeta kao što su veličina i orbitalni period. Ova orijentacija stoga omogućava detaljno proučavanje sustava, a budući da većina planeta u galaksiji vjerojatno ima slične karakteristike, omogućava i bolji uvid u sam proces formacije planeta.

„Obično oklijevam prozvati nešto ključnim pronalaskom, ali ako tako nešto postoji, onda je to to.“ kaže Johnson. „To je kao da smo pronašli šifru za dešifriranje nepoznatog jezika – jezika formacije planeta.“, nadodaje.

Jedno od ključnih pitanja vezanih za nastanak planeta je – koliko ih ima. Poput ekipe s Caltecha, i ostali su astronomi procijenili da na svaku zvijezdu dolazi jedan planet, ali ovo je prvi put da su istraživači došli do te procjene proučavajući sustav crvenog patuljka, najbrojniji tip zvijezde u galaksiji.

Ekipa s Caltecha odredila je kolika je vjerojatnost da sustav nekog crvenog patuljka ima istu orijentaciju kao Kepler-32 i usporedivši tu vjerojatnost s brojem planetarnih sustava koje teleskop može otkriti, došla je do zaključka da na svaku od 100 milijardi zvijezda u galaktici dolazi otprilike jedan planet. Međutim, njihova analiza uključuje samo planete čija je orbita vrlo blizu crvenog patuljka – one s udaljenijom orbitom ili one koji kruže oko zvijezda drugačijeg tipa nisu uzete u obzir. Iz toga proizlazi da je ova procjena vrlo konzervativna. Po Swiftu, točnija procjena, koja bi uključivala i rezultate ostalih analiza, jest da postoje dvije planete po zvijezdi.

Sustavi kao što je Kepler-32 vrlo su različiti od našeg Sunčevog sustava. Kao prvo, crveni patuljci su hladniji i puno manji od našeg Sunca. Kepler-32 ima dvostruko manju masu i promjer od Sunca. Promjeri njegovih planeta iznose od 0.8 do 2.7 duljine promjera Zemlje i kruže iznimno blizu svoje zvijezde. Čitav sustav može stati u desetinu astronomske jedinice (prosječna udaljenost između Zemlje i Sunca) – što odgovara jednoj trećini promjera Merkurove orbite oko Sunca. Činjenica da sustavi crvenog patuljka brojčano toliko nadmašuju ostale sustave nosi sa sobom vrlo značajnu implikaciju, a to je, po Johnsonu, da su sustavi poput našega iznimno rijetki. „Naš Sunčev sustav je čudak“, kaže Johnson.

Činjenica da se planeti u sustavu crvenog patuljka nalaze toliko blizu zvijezde ne znači nužno da se radi o pakleno vrućim svjetovima neprikladnim za život, kažu znanstvenici. Budući da su crveni patuljci manji i hladniji, njihova umjerena zona (poznata i kao „nastanjiva zona“ – područje u kojem može postojati tekuća voda) također se nalazi bliže zvijezdi. Iako se samo najudaljeniji planet Keplera-32 nalazi u umjerenoj zoni, postoje mnogi drugi sustavi crvenih patuljaka čiji su planeti unutar te zone.

Na pitanje kako se formirao sustav Kepler-32, još nitko nema odgovor. Ali ekipa je analizom uspjela doći do nekih zaključaka. Na primjer, rezultati nagovješćuju da su se planeti formirali na većoj udaljenosti od zvijezde od one na kojoj se sada nalaze i da su se s vremenom približili zvijezdi. Kao i ostali planeti, i ovi oko Keplera-32 su nastali iz protoplanetarnog diska sačinjenog od prašine i plinova koji se formirao u tijela koja kruže oko zvijezde. Astronomi procjenjuju da je masa diska koji se prostirao na području ovih pet planeta bila tri puta veća od Jupiterove. Međutim, ostale studije koje proučavaju protoplanetarne diskove su pokazale da tolika masa ne bi stala u tako mali prostor i toliko blizu zvijezde, na temelju čega je ekipa s Caltecha zaključila da su se planeti oko Keplera-32 formirali negdje drugdje.

To dokazuje i činjenica da su crveni planeti sjajniji i vrući dok su mlađi, a tada se planeti formiraju. Kepler-32 bio bi prevruć da bi prašina – ključni element za formaciju planeta – mogla opstati u njegovoj blizini. Ostali astronomi su već otkrili da četvrti i peti planeti po redu nisu jako gusti, što znači da su vjerojatno sastavljeni od nestabilnih spojeva kao što su ugljični dioksid, metan, led ili plinovi, kaže ekipa s Caltecha. Ti nestabilni spojevi nisu mogli postojati u vrućim područjima blizu zvijezde.

Astronomi s Caltecha su također otkrili da tri planeta imaju orbite koje su međusobno povezane na točno određeni način. Orbitalni period jednog planeta je dvostruko duži od drugog, a orbitalni period trećeg je trostruko duži od drugog. Takvi se odnosi ne stvaraju odmah nakon formacije planeta, kaže Johnson. Te su se orbite vjerojatno formirale na većoj udaljenosti od zvijezde, a planeti su se s vremenom približili zvijezdi i zauzeli sadašnje položaje.

„Kada detaljno proučite kako je ustrojen ovaj vrlo posebni sustav, prisiljeni ste zaključiti da su se planeti formirali na većoj udaljenosti i s vremenom se približili“, kaže Johnson.

Implikacija činjenice da je galaksija dupkom puna planetima su dalekosežne, kažu istraživači. „S gledišta postanka, ovo je iznimno važno“, kaže Swift te nadodaje da crveni patuljci isijavaju uglavnom infracrvenu svjetlost i stoga su nevidljivi ljudskom oku. „Kepler nam je omogućio da pogledamo u nebo i znamo da postoji više planeta nego zvijezda koje vidimo.“

Izvor: California Institute of Technology

1. Milivoj Šegan

veljača 22, 2013 kod 3:48 pm

Deflacija planeta,a inflatorna kategorija Svemira 🙂

2. Krešimir Krešek Hudoletnjak

veljača 22, 2013 kod 3:48 pm

da,ali samo 2% je M klase,tj koji podrzavaju zivot na bazi ugljika 🙂

3. Zeljko Extrem

veljača 22, 2013 kod 3:54 pm

da to je samo šačica planeta koliko ih jos ima .i mislim da ima jos zivota i mozda imaju isti problem kako doci do druge galaksije:/

4. Valentino Kapić

veljača 22, 2013 kod 3:54 pm

sve cemo ih privatizirat.. kresimire ostavi se neta jer lose utjece na tvoje razmisljanje.. kojih 2% i o cemu ti. “zivot” je moguc u svim uvjetima osim u tekucoj lavi.

5. Vladimir Javorović

veljača 22, 2013 kod 3:55 pm

Ima li nafte na njima???

6. جوجه تیغی نیکلاس

veljača 22, 2013 kod 3:56 pm

Valentino znas li sto znaci klasa M ?

7. Valentino Kapić

veljača 22, 2013 kod 3:58 pm

jebeno dobar mercedes?

8. Luka Rusa

veljača 22, 2013 kod 3:58 pm

ima planeta koliko oces. ali samo neki su pogodni za zivot

9. جوجه تیغی نیکلاس

veljača 22, 2013 kod 4:00 pm

Bravo 5 !

10. Del Boy

veljača 22, 2013 kod 4:03 pm

Još ce reci da mi ustvari poticemo od “malih zelenih”… ne znaju vise ni oni sami, koliko su sami sebi kontradiktorni !

11. Valentino Kapić

veljača 22, 2013 kod 4:08 pm

venera je planet klase N, (sumporova atmosfera) tehnicki moguc razvitak nekih oblika zivota. dakle ne budite pohlepni i samo gledat di bi vi mogli disat i jebat jer to nije kvalifikacija zivota kad se prica o planetima

12. جوجه تیغی نیکلاس

veljača 22, 2013 kod 4:11 pm

Pa mi smo bitni jebote.

13. Sašenko Sadiković

veljača 22, 2013 kod 4:31 pm

Slaba procjena .Šta je iza sto milijardi . u galaksiji .

14. Valentino Kapić

veljača 22, 2013 kod 4:39 pm

budi siguran da ni ja ni ti necemo vidit ni cut ni prosetat planetom koji je pogodan za ljude. stoga zadovoljimo se svi minijaturnim i nizim oblicima zivota koji mogu svrsavat na jupiteru ili na putonu.. cijenimo zivot koji moze opstati u nekim cudnim uvjetima ako vec ne mozemo mi

15. Pero Akrap

veljača 22, 2013 kod 4:50 pm

od toliko planeta mene stari napravio baš na ovom hm —

16. Marul Kapić

veljača 22, 2013 kod 5:07 pm

Dok čovjek evoluira do tog stupnja da je sposoban kreirati transgalaktičke letjelice, za to vrijeme će sigurno biti tehnološki sposoban i teraformirati planete drugih tipova, primjerice L, ili nešto nama bliži planet tipa K – što je Mars!
    S tim (klasifikacijskim) dodacima broj planeta pogodnih za eventualno koloniziranje višestruko se povećava!
    Spoznajom da se proces naše evolucije progresivno uspinje (samo u 20.st smo tehnološki evoluirali koliko i u prethodnih 19 zajedno), razmišljanja sam da će u idućih sto godina započeti prve misije naseljavanja, odnosno izgradnja zemaljskih objekata za stanovanje na duži vremenski period! Only time will tell…

17. Jasmin Mehičić

veljača 22, 2013 kod 7:44 pm

Gdje god je čovjek kročio svojom nogom sve je otišlo u P. M.

18. Antonio Barić

srpanj 31, 2015 kod 1:35 pm

i da je samo zemlja naseljiva ma da hahs

19. Marko Vrbos

srpanj 31, 2015 kod 2:43 pm

Naša galaksija ima (najmanje) 100 milijardi zvijezda…

Mislim da je broj planeta ipak malo veći…

20. Josip Rakonca

srpanj 31, 2015 kod 3:21 pm

zašto ne galaktika?

21. Mario Šerepec

srpanj 31, 2015 kod 4:20 pm

Marko, ali veliki postotak tih zvjezda je oko sredista galaxije

22. Semyon Angelov

srpanj 31, 2015 kod 5:16 pm

hvala astronomima sto su nas prosvjetili ja sam mislio da ih ima dvadesetak

23. Mladen Prika Pogorilić

srpanj 31, 2015 kod 5:45 pm

A GALAKSIJA BEZBROJ….

24. Mythbuster Buster

srpanj 31, 2015 kod 6:26 pm

Zašto nas još nisu posjetili mali zeleni,jer se boje naših poreza na sve i svašta…

25. Kristijan Trojnar

srpanj 31, 2015 kod 7:07 pm

Toliko ih ima u naspj galaksiji tukači jedni!

26. Edi Krajinović

srpanj 31, 2015 kod 7:34 pm

opa, misko… jutros otkrili istocnu stranu Amerike, a evo ih vec navecer u Kaliforniji 🙂 napredujemo 🙂 neka, drz’ te se i ne dajte na se’ 🙂

27. Alan Pašti

srpanj 31, 2015 kod 7:40 pm

Samo?

28. Ratko Cikovic

srpanj 31, 2015 kod 8:43 pm

I to samo u nasoj

29. Atila Gaspar

srpanj 31, 2015 kod 8:52 pm

dobro je znati !

30. Jerko Spaic

srpanj 31, 2015 kod 9:30 pm

hahah nemaju oni pojma koliko ih ima samo naklapaju ! na planeti zemlji nisu riješili sve nepoznanice a ne u svemiru ! samo naklapanja ! mali smo mi mozgovi da bi shvatili te stvari !

31. Aleksandar Filipovic