Planete i mjeseci

Po prvi put korištena teorija relativnosti za pronalazak planeta

Gotovo svakodnevno se pronalaze novi planeti pomoću do sada najpopularnijih metoda kao što su traženje kruženja zvijezda i tranzitna metoda. Od sada je dostupna i nova metoda potrage za malim zelenima, tzv. BEER (engl. Beaming effect with Ellipsoidal and Reflection/emission modulations).

Kepler-76b

Nikako da se riješimo Einsteina, svako malo njegova teorija relativnosti naiđe na novu primjenu.

Ovaj način je predložen prije desetak godina, ali sada je po prvi puta pomoću nje zaista pronađen novi planet koji spada u kategoriju plinovitih divova baš kao i Jupiter. Planet je dio zviježđa Cygnus (labud) i nalazi se na udaljenosti od oko 2000 svjetlosnih godina od Zemlje. Nazvali su ga Kepler-76b, veći je od Jupitera za četvrtinu i ima duplo veću masu. Planet kruži oko zvijezde tipa F. U odnosu na naše Sunce (tip G) zvijezde tipa F su malo veće, toplije i do 6 puta sjajnije.

Iako je Kepler teleskop konstruiran da pronalazi takozvane  „tranzitne“ planete, ovaj planet nije pronađen tom metodom.

Da bi ga pronašli istraživači su tražili tri efekta koja se javljaju pri kruženju planeta oko zvijezde, a jedan od njih je predviđen Einsteinovom teorijom relativnosti.  Zvijezda oko koje kruži ovaj planet bude sjajnija kad ju planet „privuče“ prema nama, a sjaj joj bude prigušeniji kako ju gura od nas. Zbog relativističkih efekata svjetlost biva fokusirana u smjeru pomaka zvijezde. Istraživači su također gledali da li zvijezda poprima izduženi oblik zbog gravitacijskih valova koje prima od planeta. Na kraju zadnje na što su obraćali pozornost je svjetlost zvijezde koju je planet reflektirao. Nakon što je planet  pronađen BEER metodom istraživači su se poslužili klasičnim metodama kako bi potvrdili točnost podataka.

Za razliku od našeg Jupitera koji oko sunca kruži gotovo 12 godina, Kepler-76b okruži svoju zvijezdu svakih 1.5 dana. Planet cijelo vrijeme gleda jednom stranom na zvijezdu, baš kao što Mjesec gleda na Zemlju. Ta površina mu se zagrije na oko 2000 stupnjeva Celzijevih.

Svaka metoda traženja novih planeta ima svoje mane, upravo iz tog razloga potrebno je u arsenal dodati što je moguće više novih načina istraživanja. Nadamo se da će pomoću nove BEER metode pronaći što više planeta i sustava. Napominjemo da BEER ne znači da istraživači popiju dvije litre pive pa idu tražiti planete.

Izvor: Harvard

1. Domagoj Zupic

svibanj 16, 2013 kod 6:06 pm

ne kontam….

2. ben@

svibanj 16, 2013 kod 9:35 pm

ne može ju svatko ni primjenjivati,jer ju ljudi ne shvačaju,ali eto lik je bio ispred svog vremena!

3. Josip von Kamber

svibanj 16, 2013 kod 7:44 pm

Ako već planet ima toliku moć da privuče zvijezdu ka sebi ili je odgurne od sebe, onda bi bilo logično da istu takvu moć posjeduje i zvijezda…jedno bez drugoga ne ide actio = reactio … neko ima stvarno bujnu maštu …

• Intense Ivan

svibanj 23, 2013 kod 10:34 am

Sve si napisao kako treba, a uspijevaš si objasniti… naravno da planeta privlači zvijezdu i zvijezda planetu… zvijezda se zbog planete malo vrti oko centra gravitacije a sirota planeta se okreće ko blesava oko zvijezde, u ovom slučaju joj treba dan i pol… dakle… planeta malo utječe na gibanje zvijezde jer ima malu gravitaciju, a zvijezda puno na planetu jer ima veliku gravitaciju. Sve je to poznato od Newtona… ne vidim svrhu tvog pitanja…

4. Senad Kolasinac

svibanj 16, 2013 kod 8:35 pm

Kad već pominješ zakon akcije i reakcije, prisjeti se i zakona dejstva sile. Onaj prije njega, sjeti se.

5. vordul

svibanj 16, 2013 kod 10:59 pm

ne radi se doslovno o privlacenju zvijezde nego o lomu svjetlosti zbog gravitacijskog djelovanja planeta na nju.

6. vordul

svibanj 16, 2013 kod 11:02 pm

ne radi se o doslovnom privlacenju planeta nego o lomu svjetlosti zbog gravitacijskog djelovanja planeta na nju

7. 2 izvora

svibanj 18, 2013 kod 10:36 pm

Teorija relativnosti je glupa izmisljotina i u nju se moze utrpati i naj-gluplja teorija da je postojao VELIKI PRASAK.
    Pogledaj samo da na tisuce SUROGATI FIZICARA jos nijedan nije postao trudan sa Peter Higgsovom cesticom,
    triba mo se upitati kakve su to cestice, objasnjenje je najjednostavnije da se razumje.
    To nije nikakva Higgsova cestica nego je to ZDROBLJA POVEZNICA u prasinu u nasoj mlijecnoj stazi. i to mora da je netko ucinio sa svojom mudroscu u moci da bi se sve vrste galaksija mogle razvijati kao sto se to
    uvidja u nasoj galaksiji i sa nasim postojanjem nase planete i mi u njoj.
    VELIKI PRASAK JE VELIKA GLUPOST koji je to izmislio.