FOTO: ESA/Hubble, M. Kornmesser

Planete i mjeseci

Po prvi put otkriven sastav atmosfere jedne super-Zemlje

I dok su znanstvenici u prošlih dvadesetak godina otkrili iznimno velik broj planeta u drugim zvjezdanim sustavima, od kojih najveći dio čine tzv. super-Zemlje, sve do sada nije bilo moguće otkriti od čega se sastoje atmosfere tih divovskih rođaka našeg planeta.

Srećom, tim znanstvenika s University College London (UCL), uspio je otići onamo kamo još nitko nije kročio, detektiravši sastav atmosfere egzoplaneta 55 Cancri e, u orbiti zvijezde 55 Cancri, a koja je od Zemlje udaljena oko 40 svjetlosnih godina. Dotični planet, koji je od Zemlje veći oko osam puta, ima atmosferu sastavljenu od vodika i helija, no ne i vodene pare, a zbog iznimno visoke temperature na površini planeta, od čak 2.200 °C. Navedena temperatura posljedica je iznimne blizine planeta matičnoj zvijezdi, a što potvrđuje i revolucija navedenog, u trajanju od samo 18 sati.

„Ovo je uistinu uzbudljivo otkriće zato jer smo po prvi put uspjeli detektirati prisustvo plinova u atmosferi super-Zemlje. Promatranjem atmosfere 55 Cancri e može se zaključiti kako je planet prikupio značajnu količinu vodika i helija iz maglice unutar koje je prvotno nastao“, izjavio je Angelos Tsiaras, predavač pri UCL.

Kako bi analizirali atmosferu 55 Cancri e, znanstvenici su se poslužili podacima koje je prikupio svemirski teleskop Hubble, odnosno njegova Wide Field Camera 3 (WFC3), koja je u stanju snimati u cijelom spektru, od ultraljubičastog, preko vidljivog, pa do gotovo infracrvenog svijetla.

Spomenimo također kako su u atmosferi spomenutog otkriveni i tragovi cijanovodika, iznimno otrovnog plina koji u sebi sadrži i ugljik, a kao osnovni element organske kemije. „Ako sljedeća generacija infracrvenih teleskopa u godinama koje dolaze potvrdi postojanje cijanovodika i drugih molekula u atmosferi, to će potvrditi pretpostavku kako se radi o planetu bogatom ugljikom i kao takvom iznimno egzotičnom mjestu“, rekao prof. Jonathan Tennyson, profesor na katedri za fiziku i astronomiju pri UCL.

Iako se na prvi pogled ne čini kako je riječ o epohalnom otkriću, ipak s punim pravom možemo reći kako je riječ o iznimnom podvigu, budući su astronomi uspjeli otkriti kemijski sastav planeta udaljenog 40 svjetlosnih godina od nas. O koliko je udaljenosti riječ najbolje svjedoči činjenica kako jedna svjetlosna godina preračunana u kilometre iznosi 9,46 trilijuna kilometara.

CREDIT: HubbleESA