Kemija

Potvrđeno kako vitamin D sprečava alergiju na običnu plijesan

Istraživanje koje su proveli dr. Jay Kolls, profesor i ravnatelj Odjela za genetiku na Centru za medicinske znanosti u New Orleansu (radi kao dio Sveučilišta LSU) i njegovi kolege, ukazuje na učinkovitost vitamina D u liječenju i prevenciji alergije na običnu plijesan.

Ta alergija posebno je opasna u kombinaciji s astmom, a često od nje pate osobe oboljele od cistične fibroze. Članak vezan uz ovo istraživanje objavljen je 16. kolovoza u internetskom izdanju znanstvenog časopisa Journal of Clinical Investigation, čak i prije tiskanog izdanja koje će se moći nabaviti u rujnu ove godine.

Obična plijesan, Aspergillus fumigatus, jedan je od najčešće udisanih gljivičnih organizama. U najvećem broju slučajeva nije povezan s razvojem bolesti. Ipak, kod astmatičara i osoba oboljelih od cistične fibroze (CF) može izazvati jaku alergijsku reakciju. Čak 15% pacijenata s cističnom fibrozom razvije tešku alergijsku reakciju poznatu pod nazivom alergijska bronhopulmonalna aspergiloza (ABPA). Pošto se ovu plijesan može pronaći gotovo svugdje, znanstvenici su željeli identificirati faktore koji određuju zašto samo određen dio pacijenata razvije alergiju te koji točno faktori reguliraju toleranciju i osjetljivost na prisutnost plijesni i razvoj alergije. Istraživanje je vršeno na dvije grupe pacijenata oboljelih od cistične fibroze. Obje su grupe izložene gljivici A. fumigatus, pacijenti samo jedne grupe imali su ABPA.

Znanstvenici su se usredotočili na Th2 stanice, hormonalne glasnike T-pomoćnih stanica, inače odgovornih za alergijske reakcije. Otkrili su kako je protein OX40L ključan za Th2 reakciju na A. Fumigatus u CD4+T stanicama izoliranih iz stanica pacijenata s ABPA. Upravo je ta grupa pacijenata imala i mnogo jaču Th2 reakciju na A. Fumigatus. CD4+T stanice izolirane iz pacijenata koji nisu imali ABPA pokazivale su povišenu razinu proteina FoxP3 i TGF-ß, inače ključnih proteina u razvoju tolerancije na alergiju. Znanstvenici su potom otkrili vezu između povišene Th2 aktivnosti i udjela vitamina D u krvi pacijenata s ABPA.

“Dodatak vitamina D nije samo utjecao na značajno smanjenje razine proteina odgovornog za nastanak alergijske reakcije, već je utjecao i na povećanje razine proteina odgovornog za razvoj tolerancije na alergen”, ističe dr. Jay Kolls, profesor i ravnatelj Odjela za genetiku na Centru za medicinske znanosti u New Orleansu. Prema Nacionalnom institutu zdravstva, cistična fibroza genetska je bolest s najvišom stopom smrtnih slučajeva u SAD-u. Gotovo 30 000 Amerikanaca pati od te bolesti. Cistična fibroza okarakterizirana je prekomjernim izlučivanjem bijele sluzi koja začepljuje pluća, izaziva infekciju, blokira rad gušterače što potom uzrokuje nemogućnost probave hrane jer probavni enzimi iz gušterače ne mogu doprijeti do crijeva. Procjenjuje se kako gotovo 70 000 osoba diljem svijeta pati od te genetske bolesti.

Nedavno je istraživanje pokazalo kako snižena razina vitamina D može doprinijeti razvoju srčanih bolesti, povećanju rizika od pojave dijabetesa, razvoju određenih tipova raka, može uzrokovati depresiju, astmu te cijeli niz dišnih bolesti. “Naše istraživanje postavlja se kao dodatni dokaz ključne uloge vitamina D u općem zdravlju ljudskog organizma”, ističe dr. Jay Kolls. “Sljedeći korak bit će kliničko testiranje učinkovitosti vitamina D. Tim testiranjem provjerit ćemo može li se vitamin D koristiti za liječenje i prevenciju komplikacija vezanih uz astmu i cističnu fibrozu.”

Izvor: Louisiana State University Health Sciences Center