Na rubu znanosti

Povijest prirode i duha: Može li budizam objasniti evoluciju?

Dok zapdanjačka kultura vođena ekonomijom prihvaća sve tehnološke napretke te klanjajući se njihovom ekonomskom utjecaju odbija kozmologiju, dotle budizam kozmologiju predstavlja kao biološku evoluciju.

Unatoč svim detaljnim znanstvenim objašnjenjima o nastanku svemira i dalje se postavlja pitanje što je postojalo prije velikog praska? Prema tradicionalnoj budističkoj kozmologiji, svemir je cikličan. Postoji razdoblje kada se on formira, razdoblje trajanja i razdoblje raspadanja i, konačno, postoji razdoblje praznine prije nego što se novi kozmos formira od svjetlosnog prostora koji ostane. Taj se prostor, po Kalachakra Tantri (Kotaču vremena) ne može razdvojiti od kozmičke svijesti koja nema početka.

Međutim, sasvim različiti pogled nude mehanicističke znanosti. Od 17. do 19. stoljeća inzistiralo se na tome da je materija nešto nesvjesno što ima uzajamno djelovanje u mrtvom prostoru. Ovakvo vjerovanje o stvarnosti postalo je globalno uvriježeno. Struktura našeg subjektivnog iskustva je utjecala na shvaćanje da smo i mi mehanizmi koji se nalaze u nesvjesnom mehaničkom kozmosu.

Takve pretpostavke, kako piše B92, nisu spriječile spektakularan napredak u znanosti, instrumentaciji i tehnologiji i rijetko su dovođene u pitanje u sustavima vjerovanja najčešće zastupljenim u društvu i znanosti.

Od nulte točke do interneta

Možda znamo da je kvantna fizika otkrila da je čvrsta materija oblik energije i procesa, možda ne treba razmatrati posljedice činjenice da je, s takvim otkrićima, materijalizam sam sebe nadišao. Kvantna elektrodinamika je utjecajna teorija koju je razvio fizičar i nobelovac Richard Feynman, po mnogima ekscentrik i slobodni duh.

Prema njegovoj teoriji, elektroni i fotoni se pojavljuju i nestaju iz nultog polja, kvantnog vakuuma koji prožima kozmos. Slično tome, budistička kozmologija opisuje prirodu kozmosa povezujući je sa svjetlosnim prostorom koji je osnova same svijesti.

Kultura vođena ekonomijom, kao što je naša, odbija mijenjati se pod utjecajem ovakve teorije. Rado prihvaća sve tehnološke aplikacije kvantne fizike – od poluvodiča, do lasera i optičkih vlakana, računala i interneta. Klanja se njihovom ogromnom ekonomskom utjecaju. Poruka je jasna: zaboravite kozmologiju, ovdje se radi o ekonomiji!

Istrebljenje i prilagodba

Ipak, možemo li zaista zaboraviti kozmologiju, a da pri tom ne izgubimo prostor za život vlastite vrste? S procesom evolucije upoznali smo se najprije zahvaljujući otkrićima Charlesa Darwina o životu na Zemlji. Ono što vrijedi za porijeklo vrste na našoj planeti, to se bez sumnje odražava i na kozmički princip: živimo u kozmosu koji se razvija, a ne u beživotnoj spravi.

Za budističku kozmologiju biološka evolucija ne predstavlja nikakav problem: povijest prirode i duha imaju isto porijeklo.

Ekonomija uništava prirodu

Biološki život je započeo jednostaničnim organizmima prije 3,8 milijardi godina. Višestanične forme stare su milijardu godina. Anatomski “moderna” ljudska vrsta stara je samo četvrt milijuna godina. Ove forme su koevoluirale unatoč nevjerojatnim izazovima kao što su istrebljenje i prilagodba.

Biolozi i znanstvenici se slažu da je u 20. stoljeću počelo takozvano šesto masovno istrebljenje, jedino koje je izazvala određena vrsta – sam čovjek. Koraljni grebeni vjerojatno su prvi ekosustav koji će posve nestati sa Zemlje zbog čovjekovog djelovanja. Moguće je da će četvrtina biljne i životinjske vrste nestati do 2050. godine što se često veže uz promjenu klime. Tako sadašnji ekonomski model zapravo dovodi život na Zemlji do kritične točke.

1. Zagrebački Mizantrop

19 ožujka, 2012 u 10:48 am

Pao mi je mrak na oči kad sam pročitala PRIJE Velikog praska na stranici koja samu sebe naziva “znanost” -.-
    Pametnom dosta…

• Tomislav

8 kolovoza, 2012 u 11:29 pm

Zašto je čudno postaviti takvo pitanje? Inače, pametnom nikada dosta…

2. C Kao Cecilija

19 ožujka, 2012 u 10:53 am

Prije nekoliko godina u ruke me zapala knjiga, naziva se na žalost ne mogu sjetiti, u kojoj su predstavnik krščanstva te budizma i jedan znanstvenik Darwinovac, raspravljali upravo o temi evolucije…jako interesantno štivo, međutim izostao je zajednički zaključak, što je naravno bilo i očekivano…:)

3. Kristijan Sašilo

19 ožujka, 2012 u 11:01 am

Ne vidim zašto tražiti dodatna pojašnjenja, evolucija je objašnjena 🙂

4. Christopher B. Stuchly

19 ožujka, 2012 u 11:09 am

Ne može.

5. Ante Karamatic

19 ožujka, 2012 u 11:32 am

a evolucija budizam……..mjesec je stariji od zemlje……objasni to

6. Ivica Jozing

19 ožujka, 2012 u 11:38 am

Smiješno je vidjeti kako neki veliki poštovatelji znanosti nemaju elementarnog pojma o njoj i njezinim dosezima. Naravno da se znanost bavi i onim prije Velikg praska. Već dugo, otkako postoji ta teorija. Isto tako evolucija se NE KOSI s učenjima vjera, a to se odnosi i na kozmologiju. Također, znanost je dosegla područja u kojima se susreće s teologijom, i što dalje ide sve se više njoj približava. Znanost i vjera nisu u koliziji već samo istu stvar (svijet, život, smisao) promatraju iz druge perspektive i iz drugih interesa. Informirajte se; ružni banalni materijalizam je passe.

7. Dalibor Dalsy

19 ožujka, 2012 u 11:41 am

A tek tragikomicnih “intelektualaca”…

8. Antonija Corleone

19 ožujka, 2012 u 12:43 pm

Intelekt se razvija.duh ostaje takav kakav jeste. Tragicno ili komicno ? Hvale vrijedno! …ili ?

9. Antonija Corleone

19 ožujka, 2012 u 12:52 pm

Vjera nam daje smjernice kako dobro zivjeti na Zemlji i u skladu s njom…znanost isto tako.imas vise mogucnosti iz oboje kako bi razazno onu jednu bitnu. U svakom slucaju vjerujes u sebe kako bi vjerovao svemu uokolo

10. Branka Horvat

19 ožujka, 2012 u 2:36 pm

Ima knjiga po nazivu Bozji jezik.