Matematika i Ekonomija

Privatna donacija od 45 milijuna dolara za istraživanje autoimunih i upalnih bolesti

University of Maryland School of Medicine prihvatio je privatnu donaciju u iznosu od 45 milijuna dolara. Dobivena sredstva planira uložiti u veliki nacionalni program istraživanja autoimunih i upalnih bolesti, kao što su celijakija, multipla skleroza, kronična opstruktivna bolest pluća, astma i dijabetes tipa 1.

Navedeni iznos je donacija bračnog para Kena i Shelia-e Cafferty iz Indiane i predstavlja najveću financijsku potporu u povijesti institucije University System of Maryland. Planirani program istraživanja će uključiti multidisciplinarnu akademsku skupinu znanstvenika iz dvaju svjetski afirmiranih istraživačkih centara i to Mucosal Biology Research Center i Center for Celiac Research. Priznati istraživač celijakije dr. Alessio Fasano profesor pedijatrije, medicine i fiziologije na School of Medicine će biti na čelu programa.

“Moja supruga je godinama patila od ozbiljnih zdravstvenih poteškoća, bez dijagnoze i bez odgovarajućeg liječenja”, kaže biznismen Ken Cafferty. On je sa svojom suprugom Sheliaom odlučio darovati ova sredstva. “Da se kod nje radi o osjetljivosti na gluten konačno je ustanovio je dr. Fasano uz pomoć svojih suradnika iz Center for Celiac Research. Darovana financijska sredstva smo namijenili istraživanju celijakije, kako bi pomogli i drugim bolesnicima.. Također se nadamo pronalasku lijeka koji će pružiti trajno olakšanje za oboljele.”

Program istraživanje će se baviti s više problema. Uz celijakiju će se ispitivati i biologija sluznice i interakcija mikroba i domaćina. Ispitivanje zbivanja u rubnom području između ljudskog tijela i mikroorganizama predstavlja novost. U istraživanje će se uključiti i University of Maryland Institute for Genome Sciences. Njegovi članovi su svjetski lideri u proučavanju ljudskog mikrobioma.

“Istraživački rad naše akademske medicinske ustanove se oslanja na financiranje iz privatnih donacija i različitih potpora”, izjavio je doktor znanosti E. Albert Reece, potpredsjednik za medicinske poslove na University of Maryland i profesor Akiko K. Bowers dekan na Sveučilištu Maryland School of Medicine. ” Uz pomoć dobivenih sredstva mi ćemo nastaviti, poboljšati i proširiti istraživanja koja je započeo Dr. Fasano i njegov tim. Uvjeren sam da ćemo doći do rješenja koja će pomoći oboljelima.”

U svojim prethodnim studijama Dr. Fasano je ustanovio da 1 od 133 Amerikanaca oboli od celijakije, te da se bolest ne javlja samo u ranim godinama. Njegova najnovija istraživanje pokazuju učestalu pojavu celijakije u starijih ljudi. “Ovo je dosad najveća primljena donacija,” kaže doktor znanosti, William E. “Brit” Kirwan, upravitelj University System of Maryland. “Donacije su nam nužne za održavanju rada akademskih institucija.” Četrdeset milijuna dolara dolazi iz privatne zaklade u kojoj su bračni drugovi Cafferty ključni dioničari. Preostalih 5 milijuna dolara njihova su osobna sredstva koja su namijenili voditelju programa istraživanja. Dr. Fasano će biti prvi na toj funkciji. Program će započeti s 13 istraživača, dok će se s vremenom njihov broj povećati na 200 ljudi, nakon što posao postigne svoj zamah.

“Stručnjaci iz više područja okupljeni na ovom programu daju kritičnu masu za uspješno ispitivanje različitih aspekata upalnih i autoimunih bolesti”, izjavio je dr. Fasano. “Naše istraživanje će uključiti uz bazične i kliničke znanstvenike, a kvalitetu će osigurati nadopunjavanje stručnosti iz više instituta i istraživačkih centara. Sve to bi nam trebalo osigurati brzinu i učinkovitost.. Dugujemo zahvalnost obitelji Cafferty za vjeru u naš rad.”

Program će koristiti celijakiju kao model za istraživanje autoimunih bolesti poput multiple skleroze i dijabetesa. Autoimune bolesti nastaju kada naše tijelo svoj imunološki napad usmjeri na vlastite stanice ili tkiva. Celijakija je zasad jedini autoimuni poremećaj za koji je znanstveno identificiran okidač. U ovoj bolesti to je gluten, protein koji se nalazi u pšenici, ali je gotovo sveprisutan u suvremenoj ljudskoj prehrani. Gluten prodire kroz crijevnu barijeru oboljelog od celijakije i aktivira imunosne stanice za napad. Simptomi koji se javljaju u oboljelog su anemija, gastrointestinalni problemi, osip na koži i umor.

“Tri su ključna čimbenika za nastanak upale i autoimunosti”, kaže dr. Fasano. “Prva je gensko ustrojstvo nekih osoba koje daje predispoziciju za celijakiju. Uz to u našem okolišu se trajno nalazi okidač autoimunog djelovanja. Treća je povećana propusnost crijevne barijere za neke antigene među kojima je i gluten.” Celijakija se može dijagnosticirati krvnim testom kada se kod pacijenta pojave simptomi. Za liječenje celijakije je dovoljno ukloniti okidač, gluten, što se postiže propisivanjem dijete bez glutena. Dr. Fasano se nada da će nova istraživanja naći odgovarajući lijek. “Naš je cilj pronaći biomarker koji će olakšati dijagnostiku autoimunih oboljenja. To bi pomoglo u razvoju preventivnih strategija, kao i prilagodbi liječenje za svaku pojedinu osobu na temelju njezine genetike i mikrobioma”, kaže Dr. Fasano.

Velik dio istraživanja u području ljudskog genoma i mikrobioma se vrti oko crijeva, čija je unutarnja strana obložena korisnim bakterijama nužnim za zdravu funkciju. Poznavanje genetike pojedinca i njegovog mikrobioma moglo bi u budućnosti voditi liječnika u liječenju i prevenciji celijakije i drugih autoimunih bolesti. Istraživači na Institute for Genome Sciences, na čelu s doktoricom znanosti Claire Fraser-Liggett, svjetski su lideri u ovom području istraživanja. Shelia Cafferty, koji sada izbjegava hranu s glutenom, kaže da je zahvalna Dr. Fasano.”Uočila sam veliki entuzijazam s kojim radi na istraživanjima kako on tako i njegov tim”, izjavila je. “Impresionirana sam sa svime što on radi.”

Kod nje su simptomi celijakije bili osip i probavne smetnje, što ju je ometalo u svakodnevnom životu. “Kada se ne osjećate dobro, nije vam do druženja, kao ni do uobičajenih aktivnosti. To utječe na svaki dio vašeg života”, izjavila je. Postavljanje dijagnoze kod moje supruge, kaže Cafferty promijenilo je naš život. “Teško mi je bilo gledati je kako trpi”. Svijest o celijakiji kao složenom problemu koji uključuje netoleranciju glutena raste, međutim predstoji još puno posla koji treba obaviti. “Prije nekoliko godina pronalaženje hrane bez glutena je bilo puno teže nego što je to sada. Povećanje znanja o celijakiji kao osjetljivosti na gluten donijelo je na tržište puno novih prehrambenih proizvoda.

“Nadamo se da će naša donacija omogućiti prosperitet centra i podići javnu svijesti o celijakiji i problemima koje stvara nepodnošenje glutena,” dodaje gospođa Cafferty. “Želimo da oboljeli čim prije otkriju svoju bolest i time spriječe daljnje štete koje im donosi svako novo konzumiranje glutena. Želimo doći do temeljnih saznanja o celijakiji, poput njezinih uzroka da bi se mogla spriječiti pojava bolesti. To je puno važnije od samog liječenje simptoma. Dr. Fasano i njegovi kolege će sada biti u mogućnosti krenuti na višu razinu istraživanja. Nadamo se da će mnogi ljudi imati od toga koristi. Znanje je moć. “