Bakterije i virusi

Proizvedeno novo cjepivo protiv ptičje gripe

Koristeći tehniku koja omogućuje stvaranje veće količine cjepiva od prethodnih metoda, tim istraživača proizveo je novo cjepivo protiv smrtonosnog virusa ptičje gripe, navodi se u časopisu Science Translational Medicine.

Virus H7N9. (Credit: CDC/ Cynthia S. Goldsmith and Thomas Rowe)

Znanstvenici su koristili stanice iz bubrega psa kako bi napravili cjepivo protiv virusa H7N9 koji prenose ptice, a koji je prvi put zabilježen prošle godine u Kini. Prilikom kreiranja novog cjepiva vodili su se idejom da stanice životinja mogu proizvesti puno više virusa i proteina povezanih s njima. Mnoga su dosadašnja cjepiva bila proizvedena uz pomoć proteina iz jaja, ali ta metoda ne može uvijek proizvesti dovoljne količine cjepiva. Virusi se ponekad ipak ne razviju u jajima, a kontaminacija jednoga može ugroziti sve ostale. Životinjske stanice i prije su se koristile za proizvodnju cjepiva, ali ovo je prvi put da su primijenjene i na H7N9.

Novo cjepivo sastoji se od virusnih proteina hemaglutinina koji kod ljudi mogu izazvati imunološku reakciju, štiteći ih na taj način od budućih infekcija. Istraživači su, također, cjepivo testirali i s jednim drugim sastojkom, MF59, mješavinom ulja i vode. Sudionici studije bili su podijeljeni u četiri grupe, od kojih su tri dobile različite količine MF59 zajedno s proteinima iz cjepiva, a četvrta je dobila samo proteine iz cjepiva. Sva 402 ispitanika pokazala su istu imunološku reakciju, baš kao i ljudi koji su uistinu bili izloženi virusu H7N9 i preživjeli.

„Ovi rezultati dokaz su učinkovitosti novog cjepiva, no pravi test ono će doživjeti tek kada ljudi budu uistinu izloženi stvarnom virusu. Velike količine cjepiva mogu biti napravljene vrlo brzo, pa ako se H7N9 ponovno pojavi, zdravstveni dužnosnici mogu vrlo brzo reagirati i poduzeti sve potrebne preventivne mjere”, rekla je Niranjan Kanesa-Thasan, voditeljica posebnih projekata tvrtke Novartis Vaccines and Diagnostics. Premda su znanstvenici prilično uvjereni da bi cjepivo moglo biti učinkovito, ipak se moraju provesti dodatna terenska istraživanja.

Izvor: LiveScience