Proljeće se žuri sve više i više

Ekologija i okoliš

Proljeće se žuri sve više i više

Recentne klimatske promjene koje rezultiraju ranijim proljećima i ljetima postaju sve upečatljivije. Istraživanje koje pokazuje takve trendove provedeno je na području Ujedinjenog Kraljevstva, a studija je objavljena u znanstvenom časopisu Global Change Biology.

Suradnička studija u kojoj su sudjelovali znanstvenici s dvanaest istraživačkih instituta u Ujedinjenom Kraljevstvu, sveučilišta i organizacija za očuvanje okoliša, najsvestranija je i najrigoroznija studija do sada po kojoj se mogu ocijeniti dugotrajne klimatske promjene kod sezonskog usklađivanja bioloških događaja u morskim, slatkovodnim i kopnenim ekosustavima diljem Ujedinjenog Kraljevstva, gdje je istraživanje i provedeno.

Pod vodstvom dr. Stephena Thackeraya i profesorice Sarah Wanless iz Centra za ekologiju i hidrologiju, tijekom istraživanja prikupljeno je više od 25 000 dugoročnih fenoloških trendova za 726 vrsta biljaka i životinja. Više od 80% trendova između 1976. i 2005. upućuju na ranije sezonske događaje. Studija uvažava različite grupe organizama uključujući i plankton, biljke, insekte, vodozemce, ptice i sisavce. U prosjeku je, sezonsko usklađivanje reprodukcije i rasta populacije uranilo za jedanaest dana tijekom cijelog perioda s tim da se promjene ubrzavaju tijekom zadnjeg desetljeća.

Istraživanje pokazuje velike razlike među vrstama u odnosu na sezonske promjene. Promjene su bile brze za mnoge organizme na dnu hranidbenog lanca, kao što su biljke i biljojedi. Predatori su pokazali sporije promjene u svojim životnim ciklusima. Ipak, sezonske adaptacije i reprodukcije često se podudaraju s razdobljem povećanja hrane, kako bi potomstvo imalo dovoljno hrane za preživljavanje. Ključno pitanje je hoće li životinje u gornjem dijelu hranidbenog lanca pratiti ubrzane promjene koje se dešavaju kod biljaka i biljojeda ili u tome neće uspjeti, te postati manje uspješni u uzgoju svojeg potomstva.

Dr. Thackeray tvrdi: „Ovo je prvi put da su podaci konzistentno analizirani što omogućava značajnu usporedbu obrazaca promjena sezonskih usklađivanja u Ujedinjenom Kraljevstvu među tolikim spektrom biljaka i životinja.“ S druge strane, profesor Wanless kaže: „Važno je shvatiti da ova analiza ne identificira koji su odnosi plijen-predator ugroženi zbog sezonskih promjena. Ono na što ovo istraživanje ukazuje jest potreba da se hitno istraže primijećene promjene, posebice za vrste koje su od velike ekonomske važnosti i one koje zahtijevaju dodatne mjere zaštite.“

Koautor Richard Smithers (Woodland Trust) kaže: „Fenologija je kao kanarinac u kavezu. Rezultati ove nove studije čine stvarnim klimatske promjene i njihov potencijal da uvelike promjene odnose u složenoj mreži života.“

Istraživanje je financirano od strane Natural Environment Research Council i izvedeno od strane djelatnika Centra za ekologiju i hidrologiju, Woodland Trust, Butterfly Conservation, University of Cambridge, Rothamsted Research, Marine Scotland, Royal Holloway University of London, Sir Alister Hardy Foundation for Ocean Sciences, Freshwater Biological Association, People`s Trust for Endangered Species, British Trust for Ornithology, i National Pollen and Aerobiology Research Unit University of Worcester. Dva istraživačka tima koji su u početku djelovali u sklopu Centra za ekologiju i hidrologiju, premjestila su se na Poznan University of Life Sciences u Poljskoj i na Natural Environmental Research Institute u Danskoj.

Više u Ekologija i okoliš