Planete i mjeseci

Pronađene velike količine vode tik ispod površine Marsa

Prošli tjedan znanstvenici su objavili da su pronašli značajne količine vodenog leda koje se nalaze iznimno blizu površine Marsa, što je otkriće koje bi moglo biti od velike koristi za buduće misije istraživanja Crvenog planeta.

Istraživanje je vodio Colin Dundas iz američke agencije Arizona Geological Survey, a rezultati su objavljeni u časopisu Science. Do otkrića su došli korištenjem kamere HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) koja se nalazi na orbiteru Mars Reconnaissance.

Otkrili su osam lokacija na srednjoj zemljopisnoj širini na kojima su odroni (ili padine), strme litice ili stijene koje su erodirale izložili goleme poprečne presjeke leda. U nekim područjima led je dubok 100 metara, a počinje samo 1 ili 2 metra ispod površine.

Štoviše, čini se da led ima slojeve, zbog čega podsjeća na sedimentne slojeve na Zemlji. To znači da bi nas ledeni pokrovi mogli informirati o različitim geološkim razdobljima u povijesti Marsa.

„Ovo nam daje mnogo detaljniji uvid u vertikalnu strukturu nekih ledenih pokrova na Marsu, i pokazuje da oni imaju samo tanki sloj otpada na površini i u nekim slučajevima fine slojeve“, rekao je Dundas za IFLScience.

„Najvažnije je da na Marsu postoje slojeviti ledeni pokrovi koji mogu biti prilično plitko zakopani.“

Foto: Dio izloženog leda može se vidjeti na slici u plavoj boji. Dundas et al/Science

Otprije znamo da na Marsu ima ledene vode, ali ovo istraživanje naglašava koliko je dio tog leda blizu površine na područjima srednje zemljopisne širine na Marsu. Led bi mogao biti lako dostupan za buduće istraživačke misije, poput europskog rovera ExoMars zakazanog za 2021. godinu koji će imati bušilicu koja može doprijeti 2 metra ispod površine.

Pokrovi koje su otkrili Dundas i njegov tim su vrlo strmi, što znači da je led jak. Nedostatak kratera upućuje i da su pokrovni iznimno mladi, možda manje od milijun godina.

Snimljeni su i golemi komadi stijena koji padaju s nekih dijelova leda, što znači da je na djelu erozija i led se povlači za nekoliko milimetara svakog ljeta. Ovo je također rezultat sublimacije, jer se led pretvara izravno u plin zbog niskog tlaka na Marsu.

Buduće ljudske istraživačke misije mogle bi iskoristiti ledenu vodu na Marsu kao potrošni resurs ili čak kao gorivo. HiRISE je dosad snimio tek 3 posto površine pa bi uskoro moglo biti još otkrića.

„Led… očekuje se da će sačuvati zapis klimatske povijesti, utjecaja na naseljivost planeta, i može biti potencijalni resurs za buduća istraživanja“, piše u istraživanju.

Foto: Neki NASA-ini koncepti predlažu da bismo led mogli koristiti za izgradnju staništa na Marsu. NASA/Team Space Exploration Architecture and Clouds Architecture Office