FOTO: PICS ABOUT SPACE

Planete i mjeseci

Pronađeni dokazi o postojanju devetog velikog planeta u Sunčevom sustavu

neptunican planet

Kako se sada čini, prof. Mike Brown i prof. Konstantin Batygin pronašli su čvrste dokaze o postojanju devetog velikog planeta u Sunčevom sustavu, koji bi se trebao nalaziti u vanjskom dijelu Kupierovog pojasa, na 20 puta većoj udaljenosti od Sunca nego što je od navedenog u prosjeku udaljen Neptun.

Budući da prosječna udaljenost Neptuna od Sunca iznosi oko 2,8 milijardi kilometara, to bi značilo da je „Deveti planet” od Sunca udaljen impresivnih 56 milijardi kilometara, te mu za jedan krug oko Sunca treba između 10 000 i 20 000 godina. Pretpostavlja se da bi mogao biti sličan Uranu i Neptunu, s masom 10 puta većom od one Zemljine.

Iako planet zasada nije direktno opažen, složeni matematički modeli i računalne simulacije nedvojbeno upućuju na postojanje navedenog. „Ovo bi mogao biti pravi deveti planet. Od antike do danas otkrivena su samo dva prava planeta (Uran i Neptun), pa bi ovo bio treći. To je popriličan komad našeg Sunčevog sustava koji čeka da ga se pronađe, što je prilično uzbudljivo”, izjavio je Brown.

Umjetnički prikaz „Devetog planeta“, sa Suncem u pozadini. Pretpostavlja se kako je riječ o plinovitom planetu, sličnom Uranu i Neptunu. Izvor: Caltech/R. Hurt (IPAC)

Umjetnički prikaz „Devetog planeta“ sa Suncem u pozadini. Pretpostavlja se da je riječ o plinovitom planetu, sličnom Uranu i Neptunu. Izvor: Caltech/R. Hurt (IPAC)

Iako su Batygin i Brown isprva bili sumnjičavi postoji li uistinu navedeni planet, dokazi koje su prikupili tijekom istraživanja koje je trajalo godinu i pol potpuno su raspršili njihove sumnje. „Nakon više od 150 godina pronašli smo prilično uvjerljive dokaze da popis planeta u Sunčevom sustavu nije kompletiran”, konstatirao je Batygin.

Istražujući putanje objekata u udaljenom dijelu Kupierovog pojasa, Brown i Batygin izdvojili su šest tijela na koje utječe gravitacijsko povlačenje iz istog smjera, što je bilo posve neočekivano budući da dotični objekti kruže oko Sunca pri potpuno različitim brzinama. Iako su isprva pokušali objasniti navedenu anomaliju kroz međusobni gravitacijski utjecaj objekata u Kupierovom pojasu, ubrzo su shvatili da bi dotični pojas morao imati stoput veću masu kako bi izazvao takvo povlačenje.

Ubacivši divovski planet u matematički model, ostali su nemalo iznenađeni otkrivši kako se rezultati modela poklapaju s opaženim ponašanjem šest objekata. Štoviše, pretpostavlja se kako bi upravo „Deveti planet” mogao upravljati putanjama manjih objekata, naizmjenično ih odgurujući i privlačeći, baš kao što roditelj odguruje ljuljačku u kojoj sjedi njegovo dijete. Osim toga, postojanje divovskog planeta u udaljenom dijelu Sunčevog sustava poklapa se i s neobičnim ponašanjem dva veća objekta u Kupierovom pojasu.

Prvi od njih je patuljasti planet Sedna, kojeg je tijekom 2003. godine otkrio upravo Brown, a koji se od karakteristčnih tijela u Kupierovom pojasu razlikuje po tome što se nikad ne približava Neptunu. Sličan obrazac ponašanja dijeli i drugi objekt, označen šifrom 2012 VP113. Upravo je istraživanje dvojca Batygin-Brown pokazalo kako postojanje „Devetog planeta” može objasniti takvo ponašanje Sedne i 2012 VP113, koje navedeni div polako odvlači od gravitacijskog utjecaja Neptuna.

Grafički prikaz do sad poznatih podataka o "Devetom planetu" (FOTO: CalTech/Karl Tate/@Space.com

Grafički prikaz dosad poznatih podataka o “Devetom planetu” (FOTO: CalTech/Karl Tate/@Space.com)

Budući da je je postojanje divovskog planeta u udaljenom dijelu našeg zvjezdanog sustava izvjesno, postavlja se pitanje kako je dotični mogao nastati. U tom smislu valja spomenuti kako znanstvenici smatraju da je Sunčev sustav u svojim počecima formirao četiri velike planetarne jezgre oko kojih se okupila većina preostale tvari u sustavu, a iz kojih su kasnije nastala dva plinovita diva – Jupiter i Saturn, te dva ledena diva – Uran i Neptun. No, mogla je postojati i peta jezgra, iz koje je nastao „Deveti planet”. Ako se dotični div približio Jupiteru ili Saturnu, mogao je izletjeti iz svoje orbite i odlutati u udaljeni dio Sunčevog sustava.

Pošto je zasad dostupna tek gruba procjena orbite pretpostavljenog planeta, pred znanstvenicima je velika potraga za navedenim. Budući da je upravo Brown bio jedan od najglasnijih zagovornika izbacivanja Plutona iz popisa planeta, dotični se nada kako bi nezadovoljstvo zbog tog poteza moglo ublažiti opažanje novog, divovskog planeta. „Svi oni ljudi koji su bili bijesni zbog toga što Pluton više nije planet, mogu biti uzbuđeni zbog činjenice da tamo negdje postoji pravi planet kojeg treba pronaći. Stoga krenimo u potragu i pronađimo taj planet, pa će Sunčev sustav opet imati devet planeta”, konstatirao je Brown.

Izvor: Astronomical Journal

1. Siniša Milinović Sinko

siječanj 25, 2016 kod 7:48 pm

I van sunčevog sistema sve su planeti otpadnici od svoje matične zvezde pa sve do sledeće…

• Miroslav Bartulovic

siječanj 25, 2016 kod 8:02 pm

Objekt udaljen 56 milijardi km od matične zvijezde nije “otpadnik”… ne nalazi se na 1ly udaljenosti, kao pretpostavljeni Oortov oblak. Uostalom, onda je i Proxima Centauri “otpadnik”…

• Almir Bajrovic

siječanj 25, 2016 kod 8:14 pm

Pojma mi nemamo o universumu :p

• Mladen Haga Šagud

siječanj 25, 2016 kod 8:57 pm

to se Nibiru približava…

2. Ivica Vilusic

siječanj 25, 2016 kod 8:14 pm

Bolje bi tim naucnjacima bilo da se spuste na zemlju pa malo nju prouce ,jer kako vidim oni samo prodaju maglu !!!

3. Luka Braco Šoša

siječanj 25, 2016 kod 8:17 pm

Ima zapis da su ljudi u 4 tisućljeću prije Krista znali za taj planet …

4. Ivo Zec Knezevic

siječanj 25, 2016 kod 8:42 pm

Neznam dali imamo lude naucnike ili medije koji izvaljuju koje kakve objave.
    Profit na spin i spam objavama, ma vazno je dase objavljuje i smisljaj nazive objavi.
    He he he.

5. Sargon Skrgic

siječanj 25, 2016 kod 9:00 pm

Niburu?

6. Mirsad Omerovic

siječanj 25, 2016 kod 9:09 pm

Pa ima vec devet do sada otkrivenih ,ovo je neka sala. MERKUR,VENERA,ZEMLJA,MARS,JUPITER,SATURN,URAN,NEPTUN I PLUTON,to znam jos iz osnovne skole

7. Caulfield Holden

siječanj 25, 2016 kod 9:26 pm

Pravda za Pluton

8. Matej Sliepčević

siječanj 25, 2016 kod 11:58 pm

i kako će ga nazvat?

9. Ivo Glavic

siječanj 26, 2016 kod 12:32 am

Šta je Bjorn otkrio?Ništa,stari Sumerani su znali za taj planet,možda je samo dokazao postojanje.Nikada ga neće vidjeti

10. Ivan Peretin

siječanj 26, 2016 kod 5:46 am

Imam vikendicu tamo i nije baš neka klima,tako da prodajem povoljno!

11. Ivan Martinović