Protein C/EBP alfa objašnjava pojavu tumora u jetri koja stari

Oboljenja i poremećaji

Protein C/EBP alfa objašnjava pojavu tumora u jetri koja stari

Tijekom proteklog desetljeća stanični onkogeni su zauzimali središnje mjesto u istraživanju molekularne osnove karcinoma. U ovoj dekadi se kao kandidati za vodeće mjesto nameću tumor supresijski geni i odgovarajući proteini, koji obećavaju nove spoznaje o mehanizmima nastanka karcinoma.

Otkriće kako se supresorski protein za tumor, C/EBP alfa, zaštitna tvar koja priječi nastanak i razvoj karcinoma pojačano razgrađuje u jetri pri starenju, otkriva mogući put nastanka tumora. Ova otkrića mogla bi otvoriti nove načine liječenja i prevencije karcinoma, kažu istraživači sa Baylor College of Medicine u znanstvenom radu objavljenom u online izdanju časopisa The Journal of Clinical Investigation od 1. lipnja 2010.

U starih miševa smo uočili da je supresorski protein za tumor, C/EBP alfa, češće pojačano fosforiliran na serinu 193, što je nazvano S193-ph izoformom. Smatramo da ta promjena pridonosi obolijevanju od karcinoma jetre u starijoj dobi, rekao je dr. Nikolai A. Timchenko (http:www.bcm.edu/physio/timchenko/index.cfm), profesor na Huffington Center on Aging (http:www.bcm.edu/hcoa/?PMID=0) i voditelj odjela za imunologiju i patologiju na Baylor College of Medicine.

“Razumijevanje molekularnih mehanizama razvoja karcinoma jetre će pomoći u razvijanju novih načina preveniranja bolesti”, izjavio je Timchenko. Proces razgradnje tumor supresijskog proteina teče u stupnjevima. U prvom stupnju poraste razina proteina gankyrina, male molekule, koja je dio sustava za unutarstaničnu razgradnju proteina. Od prije je poznato da je gankyrin uključen u razgradnju dva druga tumor supresorska proteina i to p53 i retinoblastoma proteina, zaštitnih tvari u drugim vrstama karcinomima. Pokretanjem razgradnje zaštitnih tvari Gankyrin proteini omogućuju pojavu i razvoj karcinoma.

Kada su Timchenko i njegov tim istraživača djelomično uklonili jetru mladim genetski izmijenjenim miševima, koji u tkivu jetre izražavaju specifičnu varijantu tumor supresijskog proteina nazvanu S193D i starim miševima koji pojačano izražavaju varijantu S193-ph, u obje skupine miševa nije došlo do obnavljanja jetrenog tkiva. To pokazuje snažno protuproliferacijsko djelovanje obiju varijanti tumor supresorskog proteina. Unatoč postojanju učinkovitih supresijskih proteina u obje skupine miševa, kod njih je značajno lakše izazvati nastanak i razvoj karcinoma. Razgradnju obiju varijanti tumor supresijskog proteina započinje Gankyrin.

“Karcinomi su česti u starijih ljudi”, kaže Timchenko. Ovaj rad je pokazao unutarstaničnu razgradnju zaštitne tvari tumor supresorskog proteina u jetri, ali vjerojatno je da isti mehanizam djeluje i kod drugih vrsta karcinoma. Nadamo se da će to će potvrditi buduća istraživanja.

Izvor: Baylor College of Medicine