Zvijezde i Sunce

Prvi put određen kemijski sastav zvijezde koja sadrži više ugljika nego kisika

Znanstvenici sa Sveučilišta u Granadi obavili su najpotpuniju analizu kemijskog sastava i starosti zvijezde spektralnog tipa-R dosad, čija atmosfera sadrži više ugljika nego kisika. Prisutnost ugljika nužna je za određivanje mogućnosti eventualnog razvoja života u Svemiru, čime bi se ujedno objasnilo i porijeklo života.

Od čega se sastoje te osobite zvijezde spektralnog tipa-R? Otkuda potječe ugljik koji je prisutan u njihovom omotaču? Odgovore na ta pitanja donijelo je istraživanje znanstvenika s odjela za Teoretsku i kozmičku fiziku Sveučilišta u Granadi (UGR), Španjolska. Analizom kemijskog sastava zvijezde tipa-R pokušali su objasniti uzrok bogaćenja zvjezdane atmosfere ugljikom. Do sada, obavljeno je svega nekoliko istraživanja na tom tipu zvijezda. Zvijezde tipa-R posebna su vrsta crvenih divova pošto njihova atmosfera sadrži višu koncentraciju ugljika nego kisika (uobičajen sastav svemira upravo je suprotan). Mogu se istovremeno svrstati i u R-tople i u R-hladne zvijezde, ovisno o temperaturi.

Ovo je prvo istraživanje u svijetu koje se bavilo analizom kemijskog sastava R-hladnih zvijezda. Što se tiče R-toplih zvijezda podaci koji su dosad prikupljeni već su dobrano zastarjeli (stari su i preko 25 godina), a prikupljeni su uz slabiju spektralnu rezoluciju u odnosu na UGR istraživanje. Istraživanje je provela Olga Zamora Sánchez pod vodstvom profesora Carlosa Abije i Inmaculade Domíngueza. Znanstvenici Sveučilišta u Granadi proučavali su i esencijalne uočljive karakteristike zvijezda R-tipa (distribuciju u Mliječnoj stazi, kinematiku, luminozitet, itd.).

Ovo je istraživanje odredilo kemijski sastav uzorka od 23 zvijezde tipa-R (i toplih i hladnih) kroz spektre visoke spektralne rezolucije u cilju prikupljanja podataka o porijeklu ovog tipa zvijezda. Promatranja su vršena teleskopom u Calar Altu (Almeria) koji ima 2,2 m u promjeru. Analiziran je udio ugljika, kisika, dušika, litija i ostalih teških metala poput tehnecija, stroncija, barija i lantana u atmosferi tih zvijezda. Znanstvenici su utvrdili kako su R-hladne zvijezde identične N-tipu zvijezda (normalne karbonske zvijezde) nastalih u AGB fazi evolucije zvijezda dok su R-tople zvijezde drugačije. Gotovo 40% R-toplih zvijezda u uzorku do sada su bile pogrešno klasificirane. Zahvaljujući ovom radu broj crvenih divova mogao bi se znatno smanjiti zbog drukčije klasifikacije ovih zvijezda.

Analiza Sveučilišta u Granadi dosad je najkompletnija analiza zvijezda R-tipa u svijetu, kako s opažačkog tako i s teoretičarskog stajališta. Uz sve već navedeno, znanstvenici su prvi put izvršili i numeričku simulaciju formacije R-tople zvijezde koja se dosad uzimala kao najvjerojatnija. Radi se o fuziji bijelog patuljka bogatog helijem i crvenog diva. Na kraju se simulacija pokazala neodrživom, stoga objašnjenje porijekla R-toplih zvijezda još uvijek predstavlja izazov za današnje modele nukleosinteze i formacije zvijezda.

Iako znanstvenici s UGR upozoravaju kako ovo istraživanje nema direktnu primjenu, podaci koji su prikupljeni mogli bi biti izuzetno korisni u budućim istraživanjima. Naime, proučavanje ugljika je izuzetno bitno pri određivanju porijekla života u svemiru. Stoga, ističu, objašnjenje porijekla ovog elementa u proučavanom tipu zvijezda biti će korisno u proučavanju nastanka jednog od osnovnih elemenata života kakvog poznajemo.

Rezultati ovog istraživanja uskoro će biti objavljeni u časopisu Astronomy & Astrophysics.

Izvor: prensa.ugr.es/prensa/research