Genetika

Prvi putokazi u razvoju ljudskih spolnih stanica

Uzroci neplodnosti, koja pogađa oko 10% parova, često nisu poznati, ali u nekim slučajevima mogu biti rezultat nesposobnosti tijela da proizvede održive gamete – poznate kao sperma i jajne stanice. Prva studija o razvoju ljudskih “zametnih stanica” mogla bi pomoći znanstvenicima da ih stvaraju u laboratoriju.

Iako reproduktivno razdoblje ljudi traje otprilike od 15. do 45. godine starosti, preteče stanica koje kasnije proizvode ljudske jajne stanice ili spermu formiraju se mnogo ranije, kada oplođeno jajašce preraste u malenu nakupinu stanica u majčinoj utrobi. Ova nakupina sadrži “pluripotentne stanice” – neispisane ploče koje mogu prerasti u bilo koju vrstu stanica u tijelu – i znanstvenici se nadaju da će moći koristiti ove matične stanice za liječenje različitih stanja, uključujući neplodnost.

No, zbog osjetljivosti rada s ljudskim tkivom, malo se zna o ranim razvojnim fazama ljudskih spolnih stanica i najviše radova iz ovoga područja temelji se na istraživanjima s miševima. Prema časopisu Biology Nature Cell, istraživači sa Sveučilišta u Kaliforniji pratili su razvoj ranih zametnih stanica u ljudskom fetusu u periodu od 6. do 20. tjedna i analizirali kada su geni uključeni ili isključeni.

DNA unutar tih ranih zametnih stanica nosi “epigenetske promjene” – strukturne promjene koje ne utječu na slijed DNA, ali utječe na način na koji su geni iskazani. Ove promjene su se mogle nakupiti tijekom života roditelja i trebaju biti izbrisane u fazi zametka. Studija je otkrila dva glavna događaja koja brišu ili reprogramiraju epigenetske promjene. Većina reprogramiranja se dogodila prije 6. tjedna, ali su autori našli drugi događaj koji upotpunjuje reprogramiranje nakon 6. tjedna.

“Ovo je važan i temeljni rad za razumijevanje ljudskih zametnih stanica, kao i za pronalaženje osnovnih informacija o biologiji ljudskoga zametka”, kaže reproduktivni biolog Evelyn Telfer sa Sveučilišta u Edinburghu. “Jasno je da istraživači rade unutar nepoznatoga područja.”

Tim iz Los Angelesa radio je s anonimnim uzorcima pobačenih fetusa (nakon pristanka) iz Laboratorija za istraživanje oštećenja pri porodu Sveučilišta u Washingtonu.

Istraživači su primijetili da se šest tjedana stare zametne stanice stvorene u laboratoriju ne podudaraju sa šest tjedana starim ljudskim zametnim stanicama, sugerirajući da u razvoju laboratorijskih stanica postoji blokada koju znanstvenici još ne uspijevaju shvatiti.

“Nadalje, trebamo tražiti što nedostaje da bismo nagovorili nezrele zametne stanice da postanu jaja ili spermiji u laboratoriju. Ako nemamo putokaz kojega ćemo slijediti, onda možemo samo nagađati. Sada imamo snimku kako ove stanice trebaju izgledati i možemo početi s pokušajima da ih imitiramo”, kaže Amander Clark, suautorica studije.

Izvor: Nature