Evolucija

Psi i ljudi dijele evolucijsku povijest

Tim kineskih znanstvenika otkrio je da je duga i bliska veza između ljudi i pasa rezultirala paralelnim razvojem genoma kod obje vrste tijekom posljednjih 32 000 godina.

Psi su pripitomljeni tisuće godina prije nego što se to do sad mislilo (Credit: Wikimedia.org)

Proučavajući pripitomljavanje prvih pasa, tim istraživača predvođen doktorima Guo-Dong Wangom i Ya-Ping Zhangom sa zoološkog instituta Kunming, sekvencirali su genome kod četiri euroazijska siva vuka, tri autohtone vrste pasa sa jugozapada Kine i tri reprezentativne vrste modernih pasmina pasa. Genetičari vjeruju da su autohtone vrste južno-kineskih pasa predstavnici prve faze pripitomljavanja pasa, te da bi njihov genom mogao pružiti dublji uvid u tranziciju od vuka do pretka današnjeg psa.

U časopisu Nature Communications znanstvenici su objavili članak u kojem pišu o izuzetnoj genetskoj raznolikosti kod vukova; slijede ih autohtone kineske pasmine, a najmanju genetsku raznolikost posjeduju moderne vrste. Od svih, do danas preživjelih vrsta pasa, ti kineski psi su u najbližem srodstvu s vukovima što predstavlja dokaz da je ova vrsta “karika koja nedostaje” u pripitomljavanju vukova.

Kineski znanstvenici pronašli su sponu koja povezuje vukove i kineske autohtone vrste u mnogo ranijem razdoblju nego se to do sada mislilo – čak 32 000 godina u prošlosti. Proces je vjerojatno započeo sa vukovima strvinarima koji su se približili ljudima, što predstavlja proces koji znanstvenici nazivaju samopripitomljavanje.

“Najzanimljivija hipoteza u ovom istraživanju je samopripitomljavanje, ” tvrdi dr Zhang. “Rani vukovi , prema ovoj hipotezi bili su strvinari koji su se ljudima približili privučeni ostacima njihove lovine. To im je bio redovit izvor hrane stoga su se privikavali na život u zajednici s čovjekom. S vremenom su ovi lešinari bivali sve naklonjeniji ljudima.”

Istraživači su ustanovili da je proces pripitomljavanja prošao strogu gensku selekciju povezanu sa probavom i metabolizmom. Okidač je vjerojatno bio prelazak na sveždersku prehranu i na genima koji reguliraju neurološke procese, vjerojatno zbog potrebe za reduciranjem agresije i povećane složene interakcije sa ljudima.

Zanimljivo je otkriće tima da su inačice ljudskih genoma koje su bile povezane sa neurološkim procesima također prošle strogu selekciju što je rezultat toga da su ljudi i psi bili izloženi sličnim utjecajima okoliša tijekom milenija njihovog zajedničkog suživota.

Važno je napomenuti da su mnoga genska preklapanja nastala sličnim bolestima kod čovjeka i njegovog najboljeg prijatelja. Jedan of gena, SLC6A4 dekodira bjelančevinu koja prenosi neurotransmiter serotonin.

“Pridružene studije otkrivaju da su oba receptora i metabolit koji sudjeluje u sintezi bjelančevina kod gena SLC6A4 pov ezani sa agresivnim ponašanjem i opsesivno-kompulzivnim poremećajem , ne samo kod ljudi već i kod pasa,” izjavio je dr Zhang koji je uz to dodao da proučavanje genetskih osnova bolesti kod pasa mogu doprinijeti boljem razumijevanju sličnih bolesti kod ljudi.

Za istraživače, priča ovdje ne prestaje. Kako bi još bolje razumjeli proces pripitomljavanja pasa tim će proučavati genske oznake u probavnom sustavu te u mozgu pasa, a svoje istraživanje proširit će i na različite vrste pasa širom svijeta.

Izvor: AsianScientist

1. Michel Bartolic

svibanj 22, 2013 kod 11:39 am

Zato kinezi vole peseke znaci da su ljudozderi

2. Antonio Vuković

svibanj 22, 2013 kod 11:42 am

ljudi i sve živo na Zemlji dijele evolucijsku povijest #newsflash

3. Zeljko Gti Swift

svibanj 22, 2013 kod 11:43 am

kinezi pesozderi.mozda sad povracaju:))

4. Nikola Rošić

svibanj 22, 2013 kod 12:38 pm

no shit hahahah

5. Sandro Salopek

svibanj 22, 2013 kod 1:49 pm

I ne samo to, i mi i zivotinje smo povezani s Zemljom kao i zvijezde s zvijezdama i kao galaksije s galaksijama. Samo je problem sto su ljudi zaboravili da postoji nesto zvano duhovnost, previse su orijentirani prema materijalnim stvarima…

6. Anka Mijatovic

svibanj 24, 2013 kod 12:02 pm

ja znam mnoge vlasnike koji lice na svoje kuce.

7. Darko Dokozić

svibanj 25, 2013 kod 10:52 pm

komentar-zar je potrban-ja i 32 000 godina-jaka muda?????

8. Darko Dokozić

svibanj 25, 2013 kod 10:55 pm

majstore ———–

9. Ekrem Osmanović

kolovoz 22, 2014 kod 10:21 pm

a ja gledam što meni govore da sam STARI pas

10. Marko Benak

kolovoz 23, 2014 kod 8:09 am

Nije mi onda jasno zasto meni cijeli zivot vicu da sam konj..

11. Dino Zaro

kolovoz 24, 2014 kod 9:26 am

Psi, ljudi i dve ostale vrste koje postoje.

Više u Evolucija