Ptice biraju partnere koji dobro mirišu

Biljke i životinje

Ptice biraju partnere koji dobro mirišu

Za većinu životinja osjet njuha je mehanizam koji omogućava brzu procjenu osobnog profila neke jedinke. Ptice su se do sada uglavnom svrstavale u životinje koje komunikaciju ne baziraju na mirisima. Znanstvenici sa Sveučilišta Michigan State dokazali su suprotno i pokazali da ptice itekako komuniciraju mirisima te da osjet njuha pouzdano predviđa reproduktivni uspjeh ptica.

Junco hyemalis (Credit: Wikimedia)

Studija je objavljena u časopisu Animal Behaviour pod naslovom ”Bird odour predicts reproductive success” i bazira se na hlapljivim svojstvima sekreta trtične žlijezde kojom ptice premazuju perje.

Trtična žlijezda smještena je u blizini repa ptica. Koristeći se kljunom, ptice vade ulje iz žlijezde i njime premazuju perje i noge. Do sada se smatralo da takvo premazivanje služi za njegu i zaštitu perja. Znanstvenik Daniel Whittaker i njegov tim pokazali su da premazivanje ima i dodatnu ulogu u signaliziranju reproduktivnog zdravlja pojedinca. Naime, njihova studija je pokazala snažnu povezanost između mirisa ptica prije početka sezone parenja (kada biraju partnera) i njihova reproduktivnog uspjeha tijekom cijele sezone.

Ukratko, mužjaci koji imaju miris više kao ”pravi mužjaci” i ženke koje više mirišu kao ”prave ženke” imaju bolji reproduktivni uspjeh. Ovi rezultati su nadopuna dosadašnjim pretpostavkama da ptice preferiraju metode komunikacije i izbora partnera na temelju vizualnih i akustičnih karakteristika.

Ova studija rađena je na vrsti ptice Junco hyemalis (hrv. tamnooki junko) iz porodice strnadica (Emberizidae), a znanstvenici su uspoređivali što je efikasnije – kemijski signali ili veličina i atraktivnost perja (izgled).

Rezultati ovog istraživanja pokazuju da individualni mirisi ptica koreliraju s reproduktivnim uspjehom, dok su veličina i izgled manje pouzdani pokazatelji istog. Studija također pokazuje kako ženke donose više odluka, ovisno o mirisu partnera. Čini se da ženke ne biraju samo partnera za parenje na bazi mirisa već uz to i više puta biraju različite mužjake za podizanje ptića (mužjaci koji podižu ptiće nisu njihovi genetski roditelji). Whittaker također navodi da je interesantno kako su mužjaci koje su ženke birale za podizanje ptića imali miris sličniji ženkama.

Izvor: e! Science News, Portal Biologija

1. Gospodin Lav

25 rujna, 2013 kod 12:28 pm

mmmm:))

2. Peppy Peps

25 rujna, 2013 kod 12:29 pm

ne samo ptice 🙂

3. Gordana Filipovic

25 rujna, 2013 kod 12:29 pm

Hehe onda sam ptica hahahaha

4. Damir Vranešević

25 rujna, 2013 kod 12:39 pm

I ja!

5. Tanja Zovkić

25 rujna, 2013 kod 12:42 pm

sivi popić Vesna? Hahahaha 😀

6. Bozidar Ermenc

25 rujna, 2013 kod 12:56 pm

Imam iskustvo s kanarincem !

7. Jasmin Hibić

25 rujna, 2013 kod 1:13 pm

Sudeći po naslovu izgleda da vrijedi ona stara “sve su žene iste”. 😀 😀 😀 😀 😀 Btw. ja ustvari ne znam nikoga i ništa ko ili što ne voli lijepe mirise, osim naravno ako se ne radi o nečijem predoziranju cisternom parfema nakon kojeg imate onaj fantastični osjećaj da je hodnikom kraj Vas upravo prošao kamion komunalne higijene sa raspršivačima sretstva za osvježenje prostorija. 🙂

8. Kristina Sabo

25 rujna, 2013 kod 1:32 pm

A tko ne bira? 🙂

9. Milena Klewa

25 rujna, 2013 kod 3:45 pm

me too

10. Mirad Hadžiahmetović

25 rujna, 2013 kod 3:59 pm

A ko voli sex s osobom koja mu smrdi 😛

11. Rade Dju

25 rujna, 2013 kod 4:29 pm

i žene te prvo omirišu pa te onda odaberu za produžetak vrste…

12. Emilio štiglićar

30 rujna, 2013 kod 8:35 pm

Čuvao sam štigliće ali muške jer ženke ne pjevaju i malo su divlji,biraju zrna mješavine ali to je zanimljivo da itako sitne životinjice namirišu nešto,to nisam znao.Kod pasa je to normalno jer im je njuška i njuh razvijeniji nego kod čovjeka.