Ekologija i okoliš

Ptice selice na put kreću sve ranije ali…

Jedna nova studija otkriva kako su migracijske ptice fleksibilne prema datumima svojih putovanja. U slučaju crnoglave šarene muharice, ranije kretanje na put ne znači i raniji dolazak na destinaciju. Čini se da je problem u odgađanju putovanja na koje su ptice natjerane zbog loših vremenskih uvjeta na zadnjoj dionici njihovog putovanja preko Europe.

Otkriće u jednom smislu može biti i dobra vijest. Naime radi se o sposobnosti ptica da se nose sa lošim vremenskim uvjetima. Loše vijesti sa druge strane su vezane upravo uz loše vremenske prilike kojima su izložene ptice tijekom svojih putovanja.

“Već neko vrijeme tvrdimo kako migracijske ptice imaju poteškoća u prilagodbi na klimatske promjene zbog njihovog striktnog i poprilično nefleksibilnog reguliranja proljetnih migracija; u Africi i Južnoj Americi, ptice ne mogu znati kada dolazi proljeće na njihovim sjevernim gnjezdilištima”, kaže Christiaan Both sa Sveučilišta Groningen u Nizozemskoj. “Ova studija pokazuje da regulacija proljetne migracije može biti fleksibilna i da su ptice u stanju odgovoriti na klimatske promjene, iako na indirektan način. Datumi selidbe su se progresivno dešavali ranije, a ptice se i ranije rađaju u proljeće. Sada pokazujemo kako efekt ranijeg rađanja ptica uzrokuje njihovu raniju migraciju prema sjeveru, a njihovo vrijeme migracije se pomaklo u zadnjih 25 godina. Razlog kasnijem dolasku na destinacije nije neuspjeli raniji polazak, već nepovoljne okolnosti u Južnoj Europi.” Crnoglave šarene muharice su jedne od najbolje izučenih migracijskih ptica na svijetu, sa podacima koji sežu i do 50 godina unazad. Znanstvenici su u stanju tako proučavati reakcije ove ptice na klimatske promjene.

Crnoglave šarene muharice se gnijezde u šumama, što je izrazito zanimljivo zbog sezonskih aspekata dinamike hrane u šumama. “Šume su karakterizirane kratkotrajnim erupcijama populacije insekata dosta rano u proljeće”, objašnjava Both. “Ako ptice promaše vrhunac insekata za uzgoj svojih mladih, može opasti proizvodnja potomstva što bi narušilo veličinu njihove populacije.”

Kao mnogi migratori, crnoglave šarene muharice moraju prevaliti dug i naporan put svako proljeće kako bi stigle na gnjezdilišta. Provode svoje zime u Zapadnoj Africi, preko cijele Europe i zapadnog Sibira. Njihova zimovališta u Africi postaju progresivno posušena tijekom izmicanja sezone a ptice na kraju moraju akumulirati dosta energije da bi preletile preko 2000 kilometara Saharske pustinje. Ptice se odmaraju na području Sjeverne Afrike prije nego krenu dalje prema svojim destinacijama.

“Prema našim proračunima, one pređu distancu od Sjeverne Afrike do Nizozemske u 6 dana, a do centralne Švedske u 12 dana” kaže Both. Samo mala frakcija ptica uspije preživjeti to putovanje. Za one koje prežive, na nekim sjevernim i istočnim lokacijama, prve ptice nekad stignu na snijegom prekrivena područja. Ove ptice se hrane isključivo insektima – raniji dolazak vjerojatno znači smrt upravo zbog manjka insekata kao izvora hrane. U Nizozemskoj su uvjeti nešto bolji ali ptice imaju malo vremena za odmor prije polaganja prvih jaja (7-8 dana).

Znanstvenici su otkrili da su ptice napustile zimovališta i kreću na put prema Sjevernoj Africi 10 dana ranije 2002. godine nego 1980. Ipak nisu ranije došle u Europu.

zanimljivosti o pticama selicama, sve o pticama selicama, sve ptice selice