Foto: Pixabay

Ekologija i okoliš

Račići koji pretvaraju mikroplastiku u nanoplastiku

Zagađenje plastikom je dobilo posve novu dimenziju

Znanstvenici su utvrdili nešto dosad nepoznato. Antarktički račići koji su, inače, glavna hrana morskih sisavaca – mikroplastiku u svom probavnom sustavu pretvaraju u nanoplastiku. To otkriće predstavlja zasad neotkrivenu prijetnju za okoliš.

To bi bili, ukratko, rezultati studije koju je proveo znanstveni tim sa Sveučilišta Griffith predvođen Amandom Dawson. Objavljeni su nedavno u stručnom časopisu Nature Communications.

Znanstveni tim je svojim istraživanjem prvi put otkrio sposobnost račića da fizički izazovu promjenu mikroplastike koju progutaju i probavljaju.

U mikroplastiku spadaju komadići plastike koji su manji od pet milimetara i koji štete morskom svijetu. Antarktički račići poznati kao antarktički krilovi važni su za okoliš jer su hrana mnogim sisavcima. Krilovi su inače rakoliki plankton, ili zooplankton, a zbog bioluminiscencije ih se naziva i svjetlucavim račićima.

Znanstvenici su upozorili kako mikroplastika u oceanima predstavlja ogroman rizik velikim morskim životinjama poput kitova, morskih pasa i drugih, koje ju progutaju jedući spomenute krilove. Studija je pokazala kako krilovi mogu, zapravo, samljeti mikročestice polietilena u nanočestice.

Profesor Bengtson Nash s Griffitha tvrdi da to istraživanje otkriva “ranije neotkrivenu dinamiku u prijetnji koju znači zagađenje plastikom”. Nash je pojasnio kako to sve znači da je biološka razgradnja mikroplastike u nanoplastiku vjerojatno i više raširena unutar većine ekosustava. Dodao je i da se štetni učinak probave mikroplastike svakako treba dodatno proučiti da bi se obuhvatili potencijalni učinci nanoplastike na stanice.

Veliki broj prijašnjih studija s područja ekologije mora pokazuje izvjesnu egzistencijalnu prijetnju koju znače milijuni tona plastičnog otpada, a koji uredno svake godine završe u oceanima.

Organizacija Ujedinjenih naroda za oceane je to nazvala “planetarnom krizom” u trenutku dok se procjenjuje kako će proizvodnja plastike globalno nastaviti još više rasti.

Više u Ekologija i okoliš