Geografija i geologija

Radarom do posljedica potresa

Kao odgovor na katastrofu na Haitiu 12.01., NASA je povećala broj znanstvenih preleta preko zona pogođenih potresom, koristeći poseban radarski sustav, UAVSAR (Uninhabited Aerial Vehicle Synthetic Aperture Radar) montiran na modificiranom avionu tipa Gulfstream III.

Tijekom svojeg putovanja prema Centralnoj Americi sredinom Veljače, UAVSAR će proučavati strukturu tropskih šuma; izvršiti nadzor vulkanskih deformacija i vulkanskih procesa; ispitati arheološke lokalitete drevnih Maya. Nakon potresa na Haiti-u, NASA-ini menadžeri su dodali dodatne znanstvene ciljeve koji će omogućiti UAVSAR-ovim jedinstvenim sposobnostima promatranja proučavanje geoloških procesa koji su slijedili nakon potresa. UAVSAR-ova sposobnost da brzo pristupi zonama interesa, čestim preletima, visokom rezolucijom i promjenjivom geometrijom promatranja čine UAVSAR moćnim alatom za proučavanje geoloških procesa u tijeku.

“UAVSAR će nam omogućiti da vizualiziramo deformacije Zemljine površine i druge promjene povezane sa geološkim procesima koji su uslijedili nakon potresa na Haitiu”, kaže Paul Lundgren, glavni istraživač na ovom projektu. “Zbog složenog tektonskog položaja potresom pogođene zone, postoji zanimanje za determiniranje da li bi potres na Haitiu mogao aktivirati druge potrese nekad u budućnosti.”

Lundgren kaže kako će ti letovi i drugi koji će se dešavati u nadolezećim tjednima, mjesecima i godinama, pomoći znanstvenicima u boljem razumijevanju geofizičkih procesa povezanih sa potresima ovog tipa i njihovim rizicima.

UAVSAR koristi tehniku slanja pulsova mikrovalova sa letjelice prema tlu detektirajući i mjereći vrlo suptilne deformacije na Zemljinoj površini, kao one uzrokovane potresima, vulkanskim aktivnostima i kretanjima glečera. Leteći na prosječnoj visini od 12.500 metara, radar lociran na donjem djelu trupa aviona prikuplja podatke prolazeći preko odabranog područja. U sljedećim preletima, nakon određenog vremena (nakon nekoliko minuta ili mjeseci), ponovo prolazi nad istim područjem. Usporedbom slika raznih letova nad istim područjem znanstvenici mogu izmjeriti spore i inače neprimjetne deformacije na površini zemlje.

Od studenog 2009., znanstvenici prikupljaju podatke dobivene tijekom brojnih preleta UAVSAR-a preko potresno-rizičnih zona u Kaliforniji. Takvi preleti će se ponavljati svakih šest mjeseci sljedećih nekoliko godina a od prikupljenih podataka znanstvenici će napraviti 3-D karte regije.

Rezultati preleta preko zona na Haitiu biti će dostupni široj javnosti preko JPL UAVSAR-ove internet stranice. Početni rezultati biti će dostupni kroz nekoliko tjedana.

Više u Geografija i geologija