Zvijezde i Sunce

Radioaktivni elementi bi mogli imati ulogu u stvaranju života na planetima izvan našega Sunčevog sustava

Obilje radioaktivnih elementa, koji se nalaze u udaljenim solarnim sustavima, čini planete unutar sustava znatno toplijima, tvrde znanstvenici. Toplina u jezgri tih planeta može značajno proširiti zonu oko zvijezda unutar koje bi se mogao razviti život. Preliminarni su to nalazi geologa i astronoma sa Sveučilišta u Ohiju predstavljeni prošlog tjedna na sastanku Američke geofizičke unije u San Franciscu.

Istraživači temelje svoja saznanja na promatranju osam Sunčevih blizanaca, tj. zvijezda vrlo sličnih našem Suncu, prema veličini, starosti i cjelokupnom sastavu. Kako bi odredili količinu radioaktivnih elementa u zvijezdama koje su promatrali, istraživači su analizirali podatke snimljene Spektrometrom visoke radijalne brzine i točnosti (HARPS) iz Južnoeuropskoga opservatorija u Čileu.

Točnije, u Sunčevim blizancima tražili su elemente poput torija i uranija, koji zagrijavaju Zemlju iznutra i omogućuju da se tektonske ploče drže zajedno. Ti elementi zagrijavaju planet iznutra, sasvim odvojeno od topline koja istječe iz Zemljine jezgre. Tektonske ploče pomažu održati vodu na Zemljinoj površini, tako da je postojanje tektonskih ploča ponekad uzeto kao indikator da je na planetu moguć život.

Od osam Sunčevih blizanaca koje su istraživači proučili, njih sedam sadrži mnogo više torija nego naše Sunce, što upućuje da bilo koji planet koji kruži oko tih zvijezda također sadrži više torija. Prema tome, unutrašnjost tih planeta je vjerojatno toplija nego unutrašnjost Zemlje.

Istraživač Cayman Unterborn izjavio je da jedna od promatranih zvijezda sadrži 2,5 puta više torija nego naše Sunce. Prema njegovim mjerenjima, zemljoliki planeti koji su se formirali oko te zvijezde najvjerojatnije generiraju 25% više unutarnje topline nego Zemlja, što omogućuje bolju izdržljivost tektonskih ploča i dulje razdoblje za razvitak života na tim planetima.

“Ukoliko se uspostavi da su ti planeti topliji nego što smo ranije mislili, onda možemo efektivno povećati opseg nastanjive zone oko tih zvijezda, gurajući nastanjivu zonu dalje od zvijezde domaćina, te tako uzeti u obzir da je na više planeta moguć život za mikrobne organizme”, objasnio je Unterborn.

Odnos između tektonskih ploča i površinskih voda je kompleksan i ne posve shvaćen. Znanstvenici počinju sumnjati u to da toplina u Zemljinom plaštu pomiče Zemljinu koru i nekako regulira količinu vode u oceanima. “Čini se da, ukoliko planet zadrži ocean kroz geološka doba, treba nekakav sustav ‘reciklaže zemljine kore’, a za nas je to konvekcija plašta”, kazao je Unterborn.

Na Zemlji, većina topline iz radioaktivnog raspada dolazi od uranija. Planeti koji su bogati torijem (koji je energičniji od uranija i ima dulji vijek poluraspada) bili bi duže vrući, što im daje više vremena da se na njima razvije život, tvrdi Unterborn.

On priznaje da je teško sa samo devet primjeraka, uključujući naše Sunce, procijeniti unutarnju varijaciju radioaktivnoga zagrijavanja kroz galaksiju. “No, ono što znamo o formiranju planeta jest da planeti oko tih zvijezda (koje imaju više radioaktivih elemenata) vjerojatno izlažu istu varijaciju, te iz toga proizlazi da je život na drugim planetima moguć”, zaključio je.

Sličan članak pod drugim autorom već smo objavili ranije, ovdje.

Izvor: Ohio State University

1. Dušan Jovanović

prosinac 17, 2012 kod 10:31 pm

ajme majko, koje li gluposti..

2. Filip Raic

prosinac 17, 2012 kod 10:40 pm

Čini se da, ukoliko planet zadrži ocean kroz geološka doba, treba nekakav sustav ‘reciklaže zemljine kore’, a za nas je to konvekcija plašta…. HAHAHAH

prosinac 17, 2012 kod 10:41 pm

zar mislite da bi sunce održalo život na zemlji ,da nema unutarnje topline zemlje???

4. Chipson Chipson