Kemija

Razvija se cjepivo za ovisnost o fentanilu

Tim znanstvenika iz Scripps Researcha u La Jolli razvija cjepivo protiv fentanila koje može prevenirati ovisnost o tom snažnom opijatu te spriječiti predoziranje. Tako kaže nova studija.

Fentanil je sintetski opijat puno snažniji od heroina, a izaziva tešku ovisnost. Ljudi učestalijom konzumacijom postaju sve tolerantniji, treba im više fentanila, što ih dovodi do rizika fatalnog predoziranja.100 puta snažniji od morfija, fentanil je postao glavna meta borbe protiv epidemije opijata. Stavlja se u razne ulične droge, poput heroina i kokaina.

Kada bi se ovisnost o fentanilu mogla zaustaviti prije nego što je počela, to bi bilo idealno za sprječavanje predoziranja. Znanstvenici sa Scrippsa eksperimentiraju kako bi to postigli, a koristili su modificirani oblik molekule fentanila (hapten) i miješali ga s cjepivom protiv tetanusa. Sve kako bi potaknuli stimulaciju imunološkog sustava.

Cjepivo protiv tetanusa budi imunološke stanice upozoravajući ih na prisustvo napadača. Iako te stanice ne doživljavaju fentanil kao neku prijetnju, vezuju se za hapten.

Tad počinju proizvoditi nova antitijela. Kad se fentanil unese u krvotok, nova antitijela ga napadnu i vežu se za njega. Molekule fentanila tad ostaju prevelike kako bi prošle kroz moždanu barijeru pa se blokiraju učinci koje droga imala na mozak.

Cjepivo je testirano samo na štakorima. Trebala su 4 tjedna da ovisni štakori promijene svoje ponašanje oko fentanila, a nakon 15 tjedana su postali manje zainteresirani za drogu. Nisu se više vraćali fentanilu toliko često da bi se predozirali.

I drugi znanstvenici eksperimentiraju na stvaranju kombinacije cjepiva s haptenom za fentanil i heroin. Još je nepoznato kako će cjepivo djelovati na ljude i koliko bi doza trebalo uzimati.

Znanstvenici tvrde da su 5 godina daleko od cjepiva za široku upotrebu. Možda ga se nikada neće moći koristiti na onim pacijentima koji imaju kompromitirani imunološki sustav.